Boekoe Kita Green

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Mirjam van der Rijst, Harold Pereira, Martien Holtzappel
Artikel door: Jeanette van de Lindt

90 vegetarische indische familierecepten en verhalen

[Recensie] Het vierde deel in de serie Boekoe Kita (Indonesisch voor ‘Ons boek’) is een groot en zwaar boek. Een dikke hardcover met 90 Indische vegetarische familierecepten. En ook nu weer de bijbehorende verhalen. Alleen komt deze keer de jongere generatie aan het woord. In de eerste boeken lazen we de, vaak ontroerende, verhalen van de oudere generatie die hun geboorteland verlieten om in een totaal andere cultuur hun leven verder vorm te geven. Wat ze meenamen uit hun vaderland waren de geuren, kleuren en smaken die ze vervolgens doorgaven aan de volgende generaties.

In Boekoe Kita Green komt, zoals gezegd, de jongere generatie aan bod. Ook zij hebben hun verhalen en herinneringen aan familie en geschiedenis. Zagen we in de eerste boeken voornamelijk authentieke gerechten, bij deze jonge mensen is dat anders. Ontegenzeggelijk zijn de gerechten Indisch maar wel met een heel eigen inbreng en ook zijn ze meer van deze tijd en vegetarisch.
We zien aan het begin van het boek een paar bekende namen. Zoals Vanja van der Leeden en Pascal Jalhay. Zij vertellen hun verhaal en geven een paar recepten prijs. Die zijn soms wat bewerkelijker dan de recepten die we in de rest van het boek zien. Maar niet allemaal. Zo zien we van Pascal de Amsterdamse Indo-uitjes. Wat een idee! Een pot Amsterdamse smuluitjes van Kesbeke op een simpele manier omtoveren tot Indische uitjes. Heerlijk!

Doordeweekse dag
De meeste recepten in Boekoe Kita Green zijn gerechten die je op een doordeweekse dag op tafel kunt zetten. Zoals Tempeh met spruitjes of Anak terong (gesmoorde mini aubergine). We zien Oblok oblok (Pittige groente met tempeh) en Sambal goreng telor peteh (Eieren in kokossaus met petehbonen). Verrassend is de Rendang kastanjechampignons. En er staat een recept voor ijsthee in dat in de winter ook vast wel als warme thee gedronken mag worden. We zien een gado-gado zoals we die wel kennen maar ook Taco’s van loempiavel met gado-gado en pindasaus. Het ene recept is nog lekkerder dan het andere. De mooie verhalen en met name ook de foto’s van Harold Pereira maken het totaalplaatje helemaal compleet. Er staan ook wat zoete gerechten in zoals een heerlijke kokoskoek en als afsluiter een aantal sambals.

Harold Pereira, Mirjam van der Rijst en Martien Holtzappel hebben van Boekoe Kita Green een prachtig boek gemaakt waarin je eerst van de verhalen zult genieten; daarna zul je er vaak uit koken.
De liefhebbers van de Indische keuken mogen Boekoe Kita Green absoluut niet missen.

Geschiedenis Magazine