Boer Boris en de luchtballon

Zaterdag, 2 april, 2022

Geschreven door: Ted van Lieshout, Philip Hopman
Artikel door: Katelijne van Alem

“Boer Boris neemt het kleintje heel voorzichtig op zijn arm”

[Recensie] Berend vindt een ei bij de heg. Boer Boris, Sam en Berend nemen hem mee naar binnen en broeden op het ei om hem warm te houden. Dan wordt er een kuiken geboren dat niet geel is! Het blijkt een pinguïn te zijn! Maar een pinguïn hoort niet op de boerderij, dus Boer Boris besluit naar de Zuidpool te reizen, met de heteluchtballon!

Luchtballon
Boer Boris gaat reizen met de luchtballon! Naast de luchtballon komen ook andere vervoersmiddelen aan bod, zoals een boot, trein of een vliegtuig. Auteur Ted van Lieshout zorgt ook in dit verhaal op rijm opnieuw voor een ware belevenis, waardoor je bijna meteen zelf ook een reis wilt gaan maken! En helemaal leuk is het nu om met helder weer eens te kijken of je buiten ook een luchtballon ziet, dan zie je Boer Boris, Sam en Berend op reis gaan!

Helpen
Illustrator Philip Hopman brengt geweldig in beeld hoe ze pinguïn helpen naar de winterkou te kunnen gaan. Al zonder het verhaal te lezen, zie je op de prenten wat er allemaal gebeurd. Ontzettend mooie sfeer in de boeken van dit tweetal, ik vind Ted en Philip echt een perfect duo. De vriendelijkheid straalt van de pagina’s af, en er worden steeds fijne en spannende avonturen beleeft. Ook dit verhaal weer zorgt dat je benieuwd bent naar hoe het met de pinguïn afloopt, zullen ze aankomen op de Zuidpool? En zal hij daar een papa en mama vinden?

Boer Boris is jarig
Wanneer dit boek je aanspreekt, is het vast leuk om ook andere delen te gaan lezen. Het zijn stuk voor stuk boeken die fijn voorlezen, je een gezellig en warm gevoel geven. En dit jaar is het feest, want Boer Boris is jarig, hij bestaat al 10 jaar!

In 2012 verscheen het prentenboek Boer Boris, en in de loop der jaren is hij echt uitgegroeid tot een bekend kinderboekpersonage. Het 10-jarig jubileum wordt op allerlei manieren gevierd. Zo is er een Boer Boris voorstelling Boer Boris is de baas, is er een tentoonstelling in het Zuiderzeemuseum en verschijnen er nieuwe boeken zoals dit boek maar ook Boer Boris en het bootje.

Alle reden om het feest mee te vieren!