Boris

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: Jaap ter Haar
Artikel door: Joost van Gelder

Het Beleg van Leningrad

[Recensie) Een waargebeurde jeugdroman die zich afspeelt in de tijd van de Tweede Wereldoorlog in Rusland. Kinderen die houden van een spannend, ontroerend en realistisch verhaal over oorlog en conflicten gaan van Boris genieten. Het verhaal is spannend, ontroerend, heeft een duidelijk thema en brengt een duidelijke boodschap over: de gruwelijke ervaringen van kinderen in de oorlog.

In Boris maken we kennis met de vaak voor ons nog onbekende geschiedenis van Rusland en de Tweede Wereldoorlog. In het verhaal staat Boris, een later bekende schrijver in Rusland, als hoofdpersoon centraal. Je leest en leeft mee hoe een jongen van twaalf de langdurige belegering van de Russische stad Leningrad (1941-1944) door Duitse troepen ervaart.

Jaap ter Haar schreef het boek Boris in 1966 nadat hij de Russische schrijver Boris Makarenko had ontmoet. De heftige verhalen van Boris vormden de basis voor Boris. Ter Haar heeft een fijne schrijfstijl. Hij zorgt ervoor dat de spanning uit het verhaal goed wordt opgebouwd en diverse keren een climax bereikt.  Daarnaast maakt hij vaak gebruik van figuurlijk taalgebruik en wordt er op een begrijpelijke manier gespeeld met taal en dat is mooi en zet aan tot het denken over het verhaal.

“Ze lagen in een granaattrechter, vlak bij de oever van een kleine bevroren rivier die in de diepte tussen twee hoge wallen lag. Honderd meter verder lagen de Russische stellingen. Daar hielden soldaten de wacht bij hun kanonnen, mortieren, mitrailleurs… “

Door de talloze cliffhangers en spannende momenten in het verhaal wil je als kind doorlezen en erachter komen wat er vervolgens gaat gebeuren.

In 1967 kreeg Boris net niet de bekroning ‘Kinderboek van het Jaar’ en het boek is in de tussentijd al meerdere keren opnieuw verschenen, herzien en in een nieuw jasje gestoken. Een echte eyeopener en spannende jeugdroman voor lezers vanaf 10 jaar.

—