Botanicum medicinale

Maandag, 15 mei, 2023

Geschreven door: Catherine Whitlock
Artikel door: Janny de Vries

Een modern herbarium van geneeskrachtige planten

[Recensie] Het is bedroevend dat onze kennis van geneeskrachtige planten en daarmee het toepassen ervan op onze gezondheid zo minimaal is. Toch zou het ons veel voordeel op leveren als we meer kruidenkennis zouden inpassen in ons leven. Met deze gedachte lees ik het boek Botanicum Medicinale van auteur Catherine Whitcock.

Gedetailleerde plantenillustraties
De auteur schrijft over wetenschap, geneeskunde en natuur. Met een achtergrond in Biologische Wetenschappen, immunologie en wetenschapscommunicatie is dit haar vierde boek op deze gebieden. Met de gedetailleerde plantenillustraties van Julie Spyropoulos is het ook nog eens een lust voor het oog.

Het boek bevat interessante beschrijvingen van honderd geneeskrachtige planten gekozen volgens toegelichte criteria. Hierbij vertelt de auteur naast de habitat en de oogst vooral over de medische toepassing, zoals ook de verwachting van de titel is. Handige tips en wetenswaardigheden bij het gebruik van (een onderdeel van) de plant zijn wat mij betreft voortreffelijk gekozen. Dit is relevante informatie voor de lezer die geïnteresseerd is  in plantengeneeskunde.

Overleven
Waarom bezitten planten geneeskrachtige stoffen? Dit wordt toegelicht in het tekstfragment de gezondheid van planten. Het heeft alles te maken met het overleven van planten in een vijandige omgeving. Een plant kan immers niet ontsnappen aan gevaren en ze hebben ook geen hoogontwikkeld immuunsysteem. Daarom maken ze gebruik van complexe chemische verbindingen. Als lezer van dit boek wil ik weten welke werkzame bestanddelen van een plant een gunstige uitwerking hebben op het menselijk lichaam en dan met name op het voorkomen van ziekten en het verbeteren van de gezondheid door bijvoorbeeld een betere darmflora te stimuleren.

Gemberwortel
Een paar willekeurige voorbeelden van gezondheid bevorderende planten zijn bijvoorbeeld de bekende gemberwortel, ontstekingsremmend, antioxidant en werkt tegen kanker. De stof beïnvloed verschillende biologische mechanismen die kankercellen doden en voorkomen dat zij zich verspreiden. Valeriaan (thee) als slaapmiddel. De brandnetel als antidiureticum en prostaatproblemen. Zo zie je maar dat de apotheek zich bevindt in onze direct omgeving.

Het boek Botanicum Medicinale maakt nieuwsgierig, nodigt uit om zelf kruiden in de tuin te houden voor dagelijks gebruik of om erop uit te gaan en in het bos kleine hoeveelheden te plukken. Kennis van medicinale planten levert verwondering en gezondheidswinst op en daar draagt dit boek in belangrijke mate aan bij.

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow