Braincrash

Zaterdag, 10 december, 2022

Geschreven door: Tanja de Jonge
Artikel door: Joke Zwier

Niet iedereen is te vertrouwen!

[Recensie] Tanja de Jonge debuteerde in 2009 als jeugdboekenschrijver met Dwaalspoor in de diepte. Sindsdien heeft de Jonge bijna elk jaar een boek geschreven. Naast haar baan als schrijfster geeft de Jonge workshops, lezingen en lessen creatief schrijven op scholen. In haar boeken komen actuele thema’s voor en dat is in haar laatste boek Braincrash niet anders met mensen die de wereld willen veranderen door anderen hun wil op te leggen.

De hoofdpersonen in het verhaal zijn drie tieners; Dylan, zijn zus Indy en buurmeisje-vriendin Aya. Dylan verdwijnt na het bezorgen van een envelop met foto’s en wordt drie dagen later gevonden in de berm. Herinneringen aan waar hij was heeft hij niet.

“Er was in ieder geval iets raars aan de hand met zijn hoofd sinds die dag in mei waarop hij gevonden was langs de provinciale weg.”

Het valt Aya en Indy op dat Dylan vreemd doet en daar willen zij het fijne ervan weten. Ieder apart van elkaar gaan ze op onderzoek uit om erachter te komen wat er met Dylan gebeurd is en wat hij met de bessen doet die hij elke nacht plukt.

Bergen

Braincrash is opgedeeld in vijf delen. Het verhaal zit vol vaart en is vlot geschreven, wat goed aansluit bij de belevingswereld van pubers, maar ook oudere lezers. Mensen zijn gevoelig voor dingen waar ze iets aan denken te kunnen doen en complotdenkers zijn niet weg te denken in de huidige tijd. Dit komt heel mooi tot uitdrukking in de vertelling.

Goedgelovig
Spanning is volop aanwezig door de vreemde gedragingen van Dylan en mensen die zich raar gedragen. Door de wisselende perspectieven beleeft de lezer de gebeurtenissen van verschillende kanten. We krijgen inzichten in hoe pubers denken, zich gedragen en hoe goedgelovig ze kunnen zijn. Dit is iets van alle tijden, maar waar een waarschuwing altijd op zijn plaats is; ga niet met vreemde mensen mee.

De personages en de setting passen in deze tijd, waarin nepnieuws en deepfake video’s eerder regel dan uitzondering zijn. Dylan is teruggetrokken, heeft zijn eigen ruimte in de kelder en voelt zich in de steek gelaten. Aya is onderzoekend en nieuwsgierig van aard. Indy kan het goed vinden met haar stiefmoeder, maar is goed van vertrouwen. Het intrigerende verhaal bevat actuele thema’s, zoals gezinsproblemen, klimaatverandering, CO2 uitstoot en milieufanaten. Het boek eindigt niet helemaal geloofwaardig, en laat de lezer met vragen achter. Het sluit wel af met een cliffhanger waardoor er zomaar nog een vervolg op zou kunnen komen.

Braincrash is een origineel verhaal met pubers die goed van vertrouwen zijn en nog ‘moeten’ leren dat niet iedereen te vertrouwen is.

Eerder verschenen op Boeken-cast