Brandoffer

Dinsdag, 20 juli, 2021

Geschreven door: M.W. Craven
Artikel door: Silke Wimme

De uiteindelijke plot steekt vernuftig ineen

[Recensie] Vorig jaar rond deze tijd hadden wij bij Perfecte buren een M.W. Craven dag. Hierbij stelde de auteur zichzelf enthousiast voor in ons gastblog. Terzelfdertijd las ik het tweede deel van zijn misdaadserie met brigadier Washington Poe in de hoofdrol namelijk Zwarte zomer. Dit jaar verscheen eindelijk het eerste deel Brandoffer ook in het Nederlands, en ik keek er enorm naar uit. Gezien men tijdens het lezen van Zwarte Zomer toch wel merkt dat je iets mist, wanneer je het eerste deel niet hebt gelezen.

Door zijn vorige zaak is de eigenzinnige inspecteur Washington Poe in ongenade geraakt bij zijn werkgever maar ook bij het brede publiek. Zijn naam wordt dan ook door het slijk gehaald in de media. Nu heeft hij zich teruggetrokken op een afgelegen plek in Cumbria en wil door niemand lastiggevallen worden. Geen enkel persoon heeft contactgegevens van hem. Maar inspecteur Stephanie Flynn weet hem te vinden en brengt hem een onverwacht bezoek. Ze probeert hem te over te halen mee te werken aan een wel zeer bijzondere zaak. Er werden verschillende slachtoffers teruggevonden tussen de eeuwenoude stenen cirkels van Cumbria. Alle slachtoffers zijn oudere mannen die levend verbrand werden. Al snel krijgt de dader de naam van ‘Brandoffer man’ in de media. Poe zijn naam wordt teruggevonden op het lichaam van het laatste slachtoffer en hierdoor denkt inspecteur Flynn dat hij kan meehelpen om de dader op te sporen. Uiteindelijk stemt Poe in om mee te helpen en samen met Tilly Bradshaw, die een aantal sociale vaardigheden mist, start hij het onderzoek en dit op zijn eigen bijzondere manier.

‘Ogenschijnlijk hadden populisme en nepnieuws de halve mensheid veranderd in hersenloze trollen’

Brandoffer is veel meer dan een razendsnelle thriller. Het is ook het verhaal van Washington Poe, Tilly Bradshaw en hun sterke vriendschap. Washington heeft te kampen met de demonen uit zijn verleden en heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid, pestkoppen kan hij niet verdragen. Tilly Bradshaw is een uiterst intelligente vrouw die het autisme spectrum stoornis heeft. Door haar beschermde opvoeding heeft ze ook problemen met de simpelste sociale omgangsvormen. Op een verrassende manier groeit er een sterke band tussen beide personen. Ze lijken elkaar op een perfecte manier aan te vullen en te ondersteunen. In de meeste thrillers draait het voornamelijk om de misdaad die men probeert op te lossen, hier in deze serie krijgt de tweede verhaallijn, over Washington en Tilly, ook heel wat aandacht. De relatie tussen beide personages intrigeert mij en ik ben alvast zeer benieuwd wat de auteur nog in petto heeft voor hen. Brandoffer is een thriller met bijblijvende personages. M.W. Craven heeft zeker talent om zijn personages te laten stralen en te zijn wie ze zijn.

Nu ik ook het eerste deel uit deze serie las, begrijp ik beter wat er allemaal aan de hand was in Zwarte Zomer en zou ik het boek zeker een ster meer hebben gescoord. Er is meer voeling met de personages en de vele verwijzingen naar de Brandoffer man zijn helderder geworden. Het is dan ook zeker aan te raden om eerst Brandoffer te lezen, alvorens in Zwarte zomer te beginnen, hoewel deze eerder op de Nederlandse markt verschenen is. Bovendien zou ik de boeken ook niet als standalones lezen, als lezer zou je niet alles kunnen plaatsen waar de auteur het over heeft.

M.W. Craven heeft een fijne schrijfstijl die doorspekt is met sarcasme en een vleugje typisch Britse humor. Hierdoor krijg je als lezer een aangename leeservaring voorgeschoteld. Maar ook de aanwezigheid van enkele bijzondere hoofdpersonages creëren die extra toets.

De laatste jaren zijn er heel wat nieuwe thrillerseries bijgekomen op de boekenmarkt en hieraan gekoppeld ook heel wat nieuwe inspecteurs die proberen een misdaad op te lossen. Hiervan is Tilly Bradshaw toch mijn meest favoriete detective. Volgens mij kunnen we allemaal nog zeer veel leren van haar. We kunnen allemaal nog veel opsteken van haar oprechte eerlijkheid en de waarden die ze hanteert.

De uiteindelijke plot steekt vernuftig ineen. Omdat de auteur oog voor detail heeft werd aan alles gedacht en is er ook geen plaats voor toevalligheden om het verhaal te laten kloppen. De auteur weet duidelijk waarover hij schrijft door zijn uitgebreid opzoekingswerk en voorbereidingen. Het boek is dan ook een ware page-turner geworden. Wees dan ook gewaarschuwd, eenmaal je erin begint, leg je het niet meer opzij.

Vol spanning kijk ik uit naar het derde deel. Niet alleen om weer een spannende thriller te lezen, maar voornamelijk omdat ik wil weten hoe het verder gaat met Tilly en Washington. 4.5 sterren voor deze knaller.

Dode hoek

Washington Poe en Tilly Bradshaw 3 - De curator

Washington Poe en Tilly Bradshaw 2 - Zwarte zomer