Brandoffer

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: M.W. Craven
Artikel door: Silke Wimme

Gevoelige personages geven Britse thriller meerwaarde

[Recensie] Door zijn vorige zaak is de eigenzinnige inspecteur Washington Poe in ongenade geraakt bij zijn werkgever. Zijn naam wordt door het slijk gehaald in de media. Hij heeft zich teruggetrokken op een afgelegen plek in Cumbria en wil door niemand lastiggevallen worden. Maar inspecteur Stephanie Flynn weet hem te vinden, ze probeert hem te over te halen mee te werken aan een wel zeer bijzondere zaak. Er werden verschillende slachtoffers teruggevonden tussen de eeuwenoude stenen cirkels van Cumbria. Alle slachtoffers zijn oudere mannen die levend verbrand werden.

Al snel krijgt de dader de naam van ‘Brandoffer man’ in de media. Poe’s naam wordt teruggevonden op het lichaam van het laatste slachtoffer, hierdoor denkt inspecteur Flynn dat hij kan meehelpen om de dader op te sporen. Poe stemt in om mee te helpen en samen met Tilly Bradshaw, die een aantal sociale vaardigheden mist, start hij het onderzoek en dit op zijn eigen bijzondere manier.

Brandoffer is veel meer dan een razendsnelle thriller. Het is ook het verhaal van Washington Poe, Tilly Bradshaw en hun sterke vriendschap. Washington heeft te kampen met de demonen uit zijn verleden en heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid, pestkoppen kan hij niet verdragen. Tilly Bradshaw is een intelligente vrouw die het autisme spectrum stoornis heeft. Door haar beschermde opvoeding heeft ze problemen met de simpelste sociale omgangsvormen.

M.W. Craven heeft talent om zijn personages te laten stralen. Op een verrassende manier groeit er een sterke band tussen beide personen. Ze vullen elkaar op een perfecte manier aan. In deze serie krijgt de tweede verhaallijn, over Washington en Tilly, de nodige aandacht. We kunnen allemaal nog veel leren van haar oprechte eerlijkheid en de waarden die ze hanteert.

De uiteindelijke plot steekt vernuftig ineen. Omdat de auteur oog voor detail heeft, is er geen plaats voor toevalligheden om het verhaal te laten kloppen. De auteur weet waarover hij schrijft door zijn uitgebreid opzoekingswerk en voorbereidingen. Brandoffer is daardoor een ware page-turner geworden. Wees dan ook gewaarschuwd, eenmaal je erin begint, leg je het niet meer opzij.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Dode hoek

Washington Poe en Tilly Bradshaw 3 - De curator