Brasil! Het kookboek

Zaterdag, 10 november, 2018

Geschreven door: David Ponte
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een levendig en kleurig kookboek

[Recensie] Rio de Janeiro is beroemd om de drukbezochte stranden Copacabana en Ipanema. Er wonen meer dan 13 miljoen inwoners in deze enorme stad waar het 38 meter hoge beeld van Jezus, dat op een berg van 710 meter hoog staat, één van de grote trekpleisters is. In Rio de Janeiro vond ook het wereldkampioenschap voetbal plaats en een ander groot gebeuren waren de wereldjongerendagen in 2013 waar Paus Franciscus te gast was. Dat is allemaal prima verlopen dus laten we dat van de Olympische en de Paralympische Spelen ook hopen.

Wat weten we van de Braziliaanse keuken? Weinig eigenlijk. Het aantal kookboeken over deze keuken is op de vingers van één hand te tellen. In Brazilië eet men graag met elkaar want het delen van voedsel is belangrijk. Het is een vrij simpele en voedzame keuken afkomstig uit de thuiskeukens van inheemse bewoners, Portugese kolonisten, Afrikaanse slaven en de vele Japanse, Italiaanse, Libanese en Duitse immigranten. Zeer gevarieerd dus. Gegrild vlees, liefst van de barbecue, is geliefd maar ook de hapjes en snacks die de bars serveren zijn niet te versmaden. Streetfood neemt een belangrijke plaats in en voor een, vaak mierzoet, toetje is altijd nog plaats.

Wie meer wil weten van de Braziliaanse keuken kan terecht bij het boek Brasil! Het kookboek van David Ponte, Lizzy en Jamie Barber dat zij samen met Chef-kok David Rood maakten. De schrijvers van het boek hebben samen Cabana Brasilian Barbeque opgericht; een restaurantketen waar zij hun liefde voor zowel oude als nieuwe Braziliaanse gerechten willen tonen aan een nieuw en breder publiek. Nu zou je denken dat deze restaurantketen in Brazilië te vinden is. Niets is minder waar. Wie bijvoorbeeld naar Engeland gaat kan daar een Cabana restaurant vinden. Het boek Brasil! is levendig en kleurig zoals het leven in Brazilië ook is. Het bevat niet alleen zeer smakelijke en vaak bijzondere recepten maar ook veel achtergrondinformatie over het land, de culinaire gewoontes en wat je zoal in restaurants aan gerechten kunt verwachten. Het is een boek vol zon en vrolijkheid en vooral heerlijke gerechten die door iedereen goed te maken zijn. Eventueel onbekende ingrediënten zijn op internet snel gevonden. Zo is Cachaça de Braziliaanse naam voor rum en dus makkelijk verkrijgbaar.

Een erg leuk en goed bruikbaar boek. Je hoort de sambaklanken al in de verte en voelt de zon schijnen vanaf de pagina’s.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl