Brindisa, het pure eten van Spanje

Zaterdag, 6 april, 2019

Geschreven door: Monika Linton
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Hét standaardwerk over de Spaanse keuken

[Recensie] Brindisa komt van het Spaanse woord ‘brindis’ en betekent: het uitbrengen van een toast. Op het moment dat de glazen geheven worden noemen ze dat in Spanje ‘brindis’. Brindisa is de naam van het in 1988 opgerichte bedrijf van Monika Linton. Een groot importbedrijf voor Spaanse culinaire producten in de breedste zin van het woord. Ze is ook mede-eigenaar van Brindisa Kitchens, een keten van vijf Spaanse (tapas)restaurants in Londen. Bij Brindisa zijn ze voortdurend op zoek naar de beste Spaanse kazen, worsten, olijven, olijfolie en delicatessen. In de jaren voor de oprichting van deze bedrijven werkte en studeerde Monika Linton een aantal jaren in Spanje.

Brindisa, het pure eten van Spanje is een boek van bijna 2 kilo en heeft forse afmetingen. Als je al zoveel jaren bezig bent met de Spaanse keuken en cultuur dan kan het niet anders of je bent een expert. En dat Monika dat is blijkt ook wel uit dit fenomenale boek. Het bevat een enorme verzameling moderne en klassieke recepten die niet alleen afkomstig zijn van Spaanse (thuis)koks, vrienden en leveranciers maar ook van niet-Spaanse koks zoals Sam en Samantha Clark, Peter Gordon en nog een paar grote namen. In de recepten draait het om de allerbeste producten die Spanje te bieden heeft.

Het boek begint met de Geschiedenis van Brindisa. Daarin staat veel informatie over de Spaanse keuken en eetgewoontes. Daarna gaan we door met de recepten en ieder hoofdstuk en ieder recept wordt voorafgegaan door veel informatie. Monika vertelt enthousiast over alle  heerlijkheden die in de recepten verwerkt worden. Waar ze vandaan komen en bij welke streek ze horen. Maar ook verhalen over tradities en leveranciers. Vier hoofdstukken met recepten met als eerste Ontbijt en vieruurtjes, dan een heel groot hoofdstuk Kleine hapjes (tapas), vervolgens de Hoofdgerechten en als laatste de Desserts. Het boek eindigt met het hoofdstuk Kaas. Daarin geen recepten maar uitgebreide informatie over de kazen van Spanje ingedeeld per regio.

De Spaanse keuken is gevormd door veel invloeden van buitenaf. Dat zie je terug in de recepten. Het gebruik van de beste ingrediënten gaat boven alles. Je zult dan ook af en toe op zoek moeten naar echte goede Spaanse ingrediënten maar online is vrijwel alles te vinden. Watertandend gaan we even snel door het boek. Omelet met chorizo, aardappel, paprika en alioli, salade van chorizo, artisjok, kikkererwten en bonen, knapperige garnalenkoekjes, piquillo-paprika’s (vaak ook in blik te koop) gevuld met romige wilde-knoflookrijst, warme gegrilde chorizobroodjes, langzaam gegaarde ossenstaart in rode wijn en chocola. En dan de desserts. Die mogen er ook zijn. Geitenkwarktaart met zoete-tomatenjam, verse aardbeien met PX-azijn (een sherry azijn) en chocola, gekaramelliseerde perzik met manchego-ijs (waar we uiteraard ook het recept van krijgen), Ana’s langzaam gegaarde rijst met zoete sinaasappel en uiteraard ontbreken ook de churros niet. Hier en daar wat foto’s van de gerechten maar die overheersen niet.

Brindisa, het pure eten van Spanje is een fantastisch boek. Heel veel informatie en geweldige recepten. Met recht hét standaardwerk over de Spaanse keuken.
De liefhebber van dit land en deze keuken schaft dit boek vandaag nog aan en gaat daar geen minuut spijt van hebben.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl