Brons

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Linda van Dielemans, Sanne te Loo
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Over glimmende schatten in mistige moerassen

De hele puzzel compleet krijgen, is al helemaal lastig. Je weet niet eens zeker of je alle stukjes wel hebt.

[Recensie] Dit door Sanne te Loo prachtig geïllustreerde boek gaat over de geschiedenis brons. Het boek vertaalt wetenschappelijk archeologisch onderzoek (van Prof. dr. David Fontijn) naar kinderen tussen de 10 en 15 jaar. De auteur, Linda Dielemans, is zelf ook archeoloog en dat is goed te merken. Ze neemt de lezer mee in haar eigen verwondering waardoor het boek niet alleen informatief is maar vooral ook spannend. Je gaat namelijk met de auteur op zoek naar een antwoord op de vraag waarom mensen destijds het kostbaarste wat ze hadden, bronzen voorwerpen, weggooiden. En waarom ze dat deden in moerassen, vennen en rivieren. Dat is raar toch? Omdat we het die mensen zelf niet meer kunnen vragen (en toch antwoorden op die vragen willen) probeert de archeologie deze vragen op een slimme manier te beantwoorden. Net als het oplossen van een puzzel.

Linda Dielemans laat met dit boek zien, hoe de archeologie puzzelt. Ze wisselt hiertoe informatieve en fictieve teksten af. Dat doet ze in zeven hoofdstukken met ieder een eigen thema en kleur. De hoofdstukken beginnen met informatie over het thema en eindigen met een verhaal waarin een bronzen voorwerp, passend bij het thema van het hoofdstuk, in de ik-vorm over zichzelf vertelt.

Thema’s die de revue passeren zijn onder andere: het eerste metaal (koper), koperen bijlen, van koper naar brons, bronzen sieraden, brons als ruilmiddel, het ontstaan van handelsnetwerken, bronzen bijlen, bronzen zwaarden; magische bronzen reuzenzwaarden en het verschil tussen werkelijke waarde en emotionele waarde.

Heaven

Het lukt Linda Dielemans op een aantrekkelijke manier bij kinderen gevoel te ontwikkelen voor het soort vragen dat binnen de archeologie gesteld worden en de manier waarop daarop antwoorden worden gezocht. Dat op die vragen vaak meer antwoorden mogelijk zijn (of helemaal geen), wordt in dit boek ook gelijk duidelijk. Daarmee daagt ze Lezers uit op een andere manier naar de geschiedenis te kijken en te accepteren dat niet op alle vragen (nu al) een antwoord gevonden kan worden.

De afbeeldingen waarmee dit hoofdstuk beginnen en die ook in de kantlijn worden gebruikt, zijn oude gravures uit de bronstijd, die mensen met stenen en beitels in rotsen hebben gekerfd aan de westkust van Zweden. Uitleg daarover tref je achter in het boek aan. Daar staat ook een woordenlijst en een landkaart waarop de vindplaatsen van koper en tin staan aangegeven.

Een leuke lesbrief bij Brons tref je aan op de website van De schrijverscentrale waarmee je aan de hand van allerlei werkvormen in de klas rond dit boek aan de slag kunt.

Maantje schrijft een boek (7+)

De kleren van Sinterklaas