Brons

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Linda van Dielemans, Sanne te Loo
Artikel door: Lalagè

Mix tussen fictie en non-fictie zorgt voor een prettige afwisseling

[Recensie] Ik had het plan om samen met Marcella en Paula de jeugdboeken te lezen die genomineerd zijn voor de Woutertje Pieterseprijs. Dat viel een beetje in het water toen de bibliotheken dichtgingen, toen ik net Bizar terug had gebracht. Maar door het enthousiasme van mijn medelezers werd ik toch wel heel nieuwsgierig naar het boek dat me aanvankelijk het minste aantrok: Brons. Daarom besloot ik het te kopen in de lokale boekhandel, die gelukkig wel open bleef. Het boek is dikker dan ik had verwacht, met een stevige harde kaft. De illustraties van Sanne te Loo maken het tot een kunstwerk dat je gewoon wilt hebben!

Archeoloog Linda Dielemans vertelt in toegankelijke taal over de bronstijd, aan de hand van voorwerpen die mensen hebben achtergelaten bij overledenen, in moerassen en in rivieren. Waarom ze dit deden zullen we nooit zeker weten, maar met een beetje fantasie kan je je wel voorstellen hoe het misschien is gegaan. De informatieve stukken worden daarom afgewisseld met fictieve verhalen. Het perspectief is steeds een ander bronzen voorwerp, zoals een mantelspeld of een zwaard. Dit is in het begin even wennen, het lijkt wel poëzie en het wordt verteld vanuit klompjes brons uit de aarde. Maar het werkt! De bijl vertelt hoe hij wordt vastgehouden door de warme hand van de mens die hij een leven lang vergezelt en ik waan me even in de prehistorie.

Het valt me op dat de schrijver af en toe kiest voor ‘zij’ waar ik ‘hij’ verwacht en er komt ook een liefde tussen twee meisjes in voor. Hoe zouden de verhoudingen tussen mannen en vrouwen zijn geweest in de bronstijd? We weten het niet, maar het zou zomaar kunnen dat dit nog niet zo vastlag als een paar eeuwen later. En toch zijn er verrassend veel wetenswaardigheden die archeologen wél weten af te lezen uit de achtergelaten voorwerpen. De mix tussen fictie en non-fictie zorgt voor een prettige afwisseling. Als ik in de jury van de Woutertje Pieterseprijs had gezeten, dan had ik er vast voor gepleit om dit boek te laten winnen. Al kan ik dat natuurlijk pas echt zeggen als ik de andere vier nominaties ook heb gelezen. Gelukkig gaat de bibliotheek vandaag weer open!

Het Rijksmuseum van Oudheden heeft een online tentoonstelling over het bronzen zwaard van Ommerschans.

Eerder verschenen op Lalageleest

Maantje schrijft een boek (7+)