Buiten sneeuwt het

Maandag, 14 februari, 2022

Geschreven door: Marlies Medema
Artikel door: Sanne Jakobs

Kerstverhalen voor het hele jaar

[Recensie] Aan deze verhalenbundel hebben 20 auteurs een bijdrage geleverd. De bundel bevat 19 korte verhalen en 3 gedichten. Het geloof speelt in ieder verhaal een rol, maar ook hoop en warmte zijn veel voorkomende thema’s in de bundel. Rikkert Zuiderveld leverde de 3 gedichten aan. De verhalen zijn geschreven door Renze Borkent, Ria Borkent, Frank G. Bosman, Iris Boter, Anne Büdgen, Els Florijn, Elsbeth Gruteke, Lody B. van de Kamp, Arie Kok, Sarah van der Maas, Marlies Medema, Marieke van Meijeren, Corien Oranje, Janke Reitsma, Frans Willem Verbaas, Sjaak Verboom, Nine de Vries, Mirjam Zielman en Josha Zwaan.

De verhalen lezen allemaal heel vlot weg. Van de 19 in totaal, vond ik maar 2 echt niet leuk. Ik ben niet zo’n grote verhalenbundel-fan, dus dit is een prima score. De thema’s binnen de verhalen zijn heel toepasselijk voor kerst, maar ook in bijvoorbeeld de zomer is dit prima te lezen. Kerst zelf speelt geen hele dominante rol in de verhalen.

Er is alleen geen enkel verhaal dat echt indruk heeft gemaakt. Doordat elk verhaal wel een beetje hetzelfde thema heeft, wordt het snel eentonig. Er zit ook geen afwisseling in het genre waardoor er wat diversiteit mist. Hoewel het allemaal als een soort korte roman is geschreven, wisselt de schrijfstijl per auteur heel erg. Het meeste leest goed en makkelijk weg, maar bij sommige verhalen is de stijl een beetje apart. Zo is er een verhaal die je leest vanuit het oogpunt van een hoed en ging het bij een ander verhaal een beetje van de hak op de tak waardoor er gaten in vielen.

De lengte van de verhalen wisselt heel erg. De ene heeft ruim 20 pagina’s , de ander maar 5. Hieruit zou je kunnen opmaken dat de auteurs de ruimte hebben gekregen die ze nodig hadden om hun deel te schrijven (bij andere bundels merk je soms echt dat de auteurs een ‘opdracht’ hebben gekregen en dat ze moeten voldoen aan een aantal pagina’s). Dat heeft hier goed uitgepakt. Alle verhalen hebben een duidelijke verdeling in inleiding, midden en slot. Geen enkele is afgeraffeld of mist iets in bijvoorbeeld de opbouw.

Archeologie Magazine

De auteurs van deze bundel weten hoe ze een kort verhaal moeten schrijven. Geen ellenlange intro’s waardoor er geen midden is of het slot niet goed is uitgewerkt. Ze vallen allemaal gelijk met de deur in huis, dus je wordt direct in het verhaal meegenomen.

Tot slot wil ik er nog één verhaal uitpikken die ik erg leuk vond en dat was Rocky van Renze Borkent. Dit verhaal gaat over een uil die vastzit in de kerstboom die getransporteerd wordt naar Rockefeller Center. Je leest deze uit het oogpunt van de uil en je reist samen met hem van het platteland naar het Rockefeller Center en hoe hij uiteindelijk gered wordt. Dit is tevens gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Naast deze zijn er nog andere verhalen die op ware gebeurtenissen gebaseerd zijn.

Hoewel dus geen enkel verhaal echt indruk op me gemaakt heeft of is blijven hangen (op Rocky na), is dit wel een van de eerste bundels die ik met een redelijk goed gevoel heb dichtgeslagen, omdat de verhalen allemaal goed uitgewerkt zijn en omdat ze ‘gewoon’ leuk waren. Daarnaast vind ik het jammer dat de bundel eentonig is geworden doordat er geen afwisseling was in het genre. Ik kom uit op 3 sterren.