Bumper de politiepup

Maandag, 10 december, 2018

Geschreven door: Koen van Santvoord
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een zeer boeiend en interessant boek

[Recensie] Met dank aan uitgeverij Boekerij voor het recensie-exemplaar. Ik ben al vanaf het allereerste begin fan van Bumper. Toen ik zijn eerste filmpje online zag, dat kleine koppie in een bijna lege bak yoghurt, was ik verkocht. Ik ontdekte dat er een Facebooksite is, een YouTube kanaal, een twitteraccount en een account op Instagram. Ik volg deze met plezier en vind het een eer dat ik het boek mocht recenseren. Het boek bevat uit de volgende hoofdstukken:

Over Bumper
Stephan & friends
Bumper op avontuur
Trainen met Bumper
Collega’s van Bumper
Verhalen uit de praktijk
Over hondengeleiders
Over politiehonden

Mijn eerste indruk is dat de uitgeverij een prachtig uitziend boek heeft uitgegeven. Er is stevig papier gebruikt voor het boek en als je er voor de eerste keer doorheen bladert, vallen gelijk de prachtige foto’s op. Het is echt een boek dat je regelmatig nog eens op zult pakken, alleen al om van de fantastische foto’s te genieten.

In het begin van het boek wordt in het kort uitgelegd wie wie is. Stephan is de baas en instructeur bij de hondenbrigade in Rotterdam. Bumper is een Mechelse herder die als puppy bij de politie Rotterdam terecht kwam en wordt getraind tot politiehond. Nadat een filmpje van hem op YouTube viral ging, is hij enorm bekend geworden en heeft hij vele fans op social media. Zijn fans worden “Bumperklevers” genoemd. Bumper is tot “Dier van het jaar 2017” uitgeroepen en heeft zelfs een “Best social award” gewonnen. Koen is de schrijver van dit boek. Hij heeft hiervoor maandenlang van dichtbij Bumper en zijn begeleider Stephan gevolgd.

Wandelmagazine

Stephan heeft zelf het voorwoord geschreven en vertelt in het kort waar het boek over gaat en hoe het zijn leven heeft veranderd. Het is een boek waarin verschillende thema’s worden behandeld. De ene serieuzer dan de andere. De toon van het boek is prettig en regelmatig luchtig, waardoor het heerlijk leest. En die foto’s!! Er is veel nieuw materiaal dat ik als diehard fan nog niet had gezien. Het was een genot om naar deze foto’s te kijken. Ook het lezen was enorm leuk, maar vooral ook interessant. Het is zeer zeker niet alleen een boek voor fans van Bumper, het is echt een boek geworden dat iedereen met plezier kan lezen en doorbladeren. Vooral ook hondenliefhebbers of mensen die meer willen weten over de (zware) training die een pup moet volgen totdat hij een echte politiehond is, zullen er veel plezier aan beleven en ook kennis opdoen. Ik begrijp nu uit dit boek dat het nooit een vooropgezet plan is geweest om van Bumper een bekende hond te maken. In dit boek lees je in het eerste stuk hoe het zover heeft kunnen komen dat Bumper nu een Bekende Politiehond is geworden.

De hoofdstukken van het boek zijn onderverdeeld in paragrafen die geschreven zijn vanuit verschillende perspectieven. Dit is te zien aan de titel van het paragraaf. Je leest sommige delen van het boek door de ogen van Bumper die zijn baas ‘die bolle’ noemt, andere stukken zijn de belevenissen van Stephan met Bumper, vanuit Stephans perspectief. Ook zijn er enkele pagina’s met “Bumper op avontuur”. Daarnaast zijn er hoofdstukken met algemene informatie, bijvoorbeeld hoe de neus van een hond functioneert en hoe de training met de ME werkt. Tenslotte zijn er enkele casussen, waar je leest over wat andere hondenbegeleiders hebben meegemaakt in hun carrière. Elk van deze perspectieven zijn ook nog eens verduidelijkt in het boek doordat ze verschillende lettertypes hebben.

Bumper is een uniek geval, zoals je in het boek kunt lezen. Hij is de eerste surveillancehond in Rotterdam die ze helemaal zelf opleiden. Normaal gesproken worden surveillancehonden gekocht van particulieren die aangesloten zijn bij de KNPV (Koninklijke Nederlandse Politiehond Vereniging).

Het is een zeer boeiend en interessant boek dat ik met heel veel plezier heb gelezen. Je leert Bumper, Stephan en het werk van een politiehond en zijn baas tot in de details kennen. Het boek leest aangenaam, het heeft een luchtige toon. Een aantal keren moest ik erg lachen, zoals het stukje over de papegaai van Stephan die hem steevast begroet met “Bumper” als hij thuis komt. Maar er zijn ook serieuzere en spannende momenten. Zo is er een case (#4) waar je leest over een nachtdienst van een collega en zijn vijfjarige diensthond in de regio Rotterdam en wat zij gedurende hun dienst allemaal meemaken. Dit is behoorlijk heftig. Je krijgt het besef dat Bumper, ondanks zijn schattigheid en bekendheid, geen “normale” hond is, maar een wapen dat op meerdere manieren (speuren, dreigen en in uiterste geval bijten) ingezet kan worden tegen criminelen.

Ik kan sowieso elke hondenliefhebber en elke Bumper fan dit boek aanraden. Ik ben zelfs van mening, dat ook lezers van andere genres veel plezier zullen beleven aan dit prachtige boek.

Wat ik een mooi gebaar vind, is dat de politie de royalty’s van de verkoop van dit boek afstaat aan Stichting Hulphond Nederland.
Bumper is te volgen op de volgende manieren: