Café, zon & zee

Donderdag, 11 januari, 2018

Geschreven door: Jenny Colgan
Artikel door: Annelien Kruithof

Het verhaal leest fijn weg

[Recensie] Café Zon & Zee van Jenny Colgan is een heerlijk vertelde, geestige roman met een flinke dosis romantiek en eilandgevoel. Als je houdt van Jill Mansell of Sarah Jio is dit een boek voor jou.

Eindeloze, lege stranden, prachtige natuur, waarom zou je zo’n plek verlaten? Flora MacKenzie weet zeker dat het goed was om het kleine Schotse eiland waar ze is opgegroeid te verruilen voor de anonimiteit van de grote stad. Maar als ze voor haar werk ineens terug moet naar huis, staat ze weer oog in oog met haar luidruchtige familie, en met haar verleden. Met behulp van een kookschrift van haar overleden moeder ontdekt Flora haar liefde voor koken en ze opent een pop-uprestaurant in een stoffig roze pandje aan de haven. Nu alleen nog bedenken waar haar toekomst eigenlijk ligt…

Wat jammer dat het eiland Mure niet echt bestaat. Al weet ik niet of de mensen van zo’n eiland zitten te wachten op hordes toeristen die gecharmeerd en nieuwsgierig zijn geraakt door de beschrijvingen in een boek. Groot compliment aan schrijfster Colgan hoe zij dit eiland heeft neergezet. Het voelt alsof ik weet hoe het eiland eruit ziet, alsof ik foto’s heb gezien. Het klinkt als een plek waar ik graag eens naartoe op vakantie zou willen gaan. Nu ik het boek uit heb moet ik weer even terugkomen in het echte leven en beseffen dat noch Mure, noch de personages in het boek echt bestaan.

Hoewel Colgan wel probeert om wat wendingen in het verhaal te brengen, is het toch een vrij voorspelbaar boek. Dit is niet perse erg, het is tenslotte een feelgood roman. Hoewel er veel tijd en aandacht naar de details in het verhaal zijn gegaan, zijn er enkele personages die beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Zo blijft Hamish heel oppervlakkig en zou Lorna een uitgelezen personage zijn om meer over te schrijven (misschien een deel twee gericht op haar?). Het stukje over Bertie had juist beter geschrapt kunnen worden. Hij komt af en toe voorbij in het verhaal en het stukje waarin je iets meer over hem leest voegt niets toe. Joël is een bijzonder personage. Ingewikkeld en beschadigd door zijn verleden. Hij maakt wel een enorme verandering door in het boek. Dit accepteer je omdat je meeleeft met de personages maar de geloofwaardigheid is enigszins twijfelachtig.

Al met al leest het verhaal fijn weg en word je ondergedompeld in het leven op Mure. Je kunt merken dat Colgan weg is van de eilanden die vallen onder het Verenigd Koninkrijk. De omgeving en het leven op het eiland worden vol liefde beschreven. Een leuk extraatje zijn een aantal recepten die zijn toegevoegd aan het einde van het boek. De pakkende personages (zelfs tijdens het eten zat ik mij af te vragen hoe het ging met Flora) en de zeer goede omschrijvingen zorgen ervoor dat je graag verder leest en het boek tevreden weglegt wanneer je het uit hebt. Ik heb mij er prima mee vermaakt en daarom 3 sterren voor Café Zon&Zee.