The first demon, Cards of Death book 1

Donderdag, 18 juni, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een spannende paranormale Young adult

[Recensie] De zestienjarige Dante heeft eindelijk schoolvakantie. Zijn beste vrienden gaan op reis naar het buitenland, maar Dante kan helaas niet met hen mee. Hij blijft bij zijn zieke moeder om voor haar te zorgen. Zijn moeder is al bij enkele specialisten geweest, maar niemand kan een goede diagnose stellen, de artsen weten gewoonweg niet wat zij mankeert. Zijn vader maakt helaas geen deel meer uit van het gezin. Dante is op wel zoek naar hem, maar hij begint de hoop dat hij hem ooit zal vinden te verliezen.

Dante ontvangt een geheimzinnige brief zonder afzender waarin staat dat hij een huis heeft geërfd wat officieel van hem zal zijn op het moment dat hij eenentwintig is. Zijn moeder is tot die tijd verantwoordelijk voor de nalatenschap. Hij besluit het huis te gaan bezichtigen. Zijn eerste indruk is dat het een spookhuis is, het straalt iets beangstigend uit. Op het moment dat hij het huis betreedt heeft Dante zelfs het gevoel dat hij bekeken wordt. Dit blijkt uiteindelijk niet alleen een gevoel te zijn, Dante komt tot zijn grote schrik daadwerkelijk oog in oog te staan met enkele geesten.

Als hij later het huis weer wil verlaten, vindt hij bij de voordeur kaarten met daarop tekens die demonische symbolen blijken te zijn. Hij probeert achter de afkomst te komen. Als hij een van de kaarten beet houdt, hoort hij tot zijn schrik uit het niets een stem die zegt “Red hem of alles zal verloren zijn”. De stem dringt steeds meer aan en waarschuwt Dante dat iedereen op aarde zal sterven als hij niets doet. Dante krijgt het nare gevoel dat er iets helemaal mis is en weet niet zo goed wat hij met de situatie aan moet. Al gauw volgt de ene vreemde gebeurtenis de andere op en de stem dwingt hem om actie te ondernemen. Dante beseft pas hoe groot het gevaar is als hij door demonen wordt aangevallen. Dante komt in een bizarre wereld terecht, waarvan hij het bestaan niet kende. Gelukkig heeft hij de geesten die hem gaan helpen. Zij hebben stuk voor stuk speciale krachten die ze kunnen gebruiken tijdens de gevechten en om Dante te beschermen.

Dit is voor het eerst dat ik een boek heb gelezen van Tamara Geraeds en het is mij bijzonder goed bevallen. Ik wist niet dat zij ook in het Engels boeken schreef, ik dacht dat ze alleen Nederlandstalige boeken had uitgebracht. The First Demon heeft een aangename schrijfstijl en leest prettig. Het Engels is laagdrempelig en goed te volgen. Het is een Young adult, maar ik heb er als volwassene ook erg van genoten. Het verhaal deed mij denken aan series zoals Supernatural. De schrijfster weet zeer goed een spookachtige en magische sfeer neer te zetten. Alleen al de beschrijving van het geërfde huis is erg goed, je voelt direct dat er iets aan de hand is, dat het huis geheimen bevat.

Met Dante heeft Tamara Geraeds een overtuigend personage neer weten te zetten. Aangezien zijn vader het gezin heeft verlaten toen Dante pas elf jaar was en er verder niemand was, heeft Dante zelf voor zijn zieke moeder gezorgd en dit heeft ervoor gezorgd dat hij al op jonge leeftijd snel volwassen moest worden. Dit is absoluut niet makkelijk voor hem geweest. Als hij erachter komt dat het lot van de wereld van hem afhankelijk is, weet hij zich in eerste instantie niet hoe hij dit voor elkaar moet krijgen. Maar gelukkig heeft hij de hulp van de geesten uit het huis dat hij heeft geërfd. Samen gaan zij de strijd aan tegen de demonen. Ook de andere personages in dit verhaal zijn goed beschreven, je krijgt een duidelijk beeld van wie zij zijn en hoe zij er uitzien. Ik heb vooral van de geesten genoten. Ze kunnen het af en toe niet laten om Dante ook na hun kennismaking nog te laten schrikken tot zijn grote frustratie.

Vanaf het begin werd ik meegesleept in het verhaal, The First Demon is een echte pageturner. Het is een avontuur waar je je helemaal kunt inleven. Het verhaal is goed opgebouwd, spannend en bevat een paar onverwachte plottwisten, waardoor het geen voorspelbaar verhaal is. De spanning in het verhaal zorgt ervoor dat je wilt blijven lezen. Dante en zijn geesten hebben het niet gemakkelijk in hun strijd tegen de demonen. Deze gevechten zijn beeldend en fantasievol beschreven. Bij één specifiek hoofdstuk word je als lezer zelfs letterlijk bij het verhaal betrokken, ik vond dit een bijzonder origineel idee van de schrijfster.

Tamara Geraeds laat met The First Demon zien dat ze over een grote fantasie beschikt. Het verhaal is een spannende paranormale Young adult vol geesten, demonen, spreuken en magie. Het is ook voor volwassenen absoluut leuk om te lezen. Ik heb mij in ieder geval erg goed vermaakt met dit boek en kijk erg uit naar de volgende delen. Ik geef The First Demon graag 4 sterren.

Er zijn inmiddels vijf delen verschenen in de Cards of Death serie:
1. The First Demon
2. The Second Premonition