Carpe Diem

Zaterdag, 12 juni, 2021

Geschreven door: Luc Deflo
Artikel door: Michelle Mouws

Grof en gedetailleerd, maar spannend tot het eind

[Recensie] Carpe Diem is het laatste boek van Luc Deflo, een verhaal met in de hoofdrol rechercheur Dirk Deleu die in meerdere boeken van Deflo voorkomt. Het begint op het landgoed Carpe Diem van familie Degreef, een familie die afgezonderd leeft en waarvan vooral het hoofd van het gezin, André Degreef, erom bekend staat erg streng en autoritair is. Op het landgoed vinden een aantal beestachtige moorden plaats. De lichamen worden pas een paar dagen later ontdekt en laat de politie met veel vragen achter. Duistere gebeurtenissen en familiegeheimen komen gedurende het verhaal aan het licht.

Dit is het eerste boek wat ik lees van Luc Deflo, en dit is mij zeer goed bevallen. Helaas is Deflo in 2018 overleden, waardoor dit het laatste uitgebrachte boek van hem is, maar ik zou het zeker geen straf vinden om eerdere boeken van hem te gaan lezen.

Carpe Diem begint meteen spannend, waardoor je onmiddellijk wordt meegezogen in het verhaal en waardoor het moeilijk wordt het boek weg te leggen. Het verhaal wordt vanuit verschillende personages verteld, het begint bij André Degreef en het wordt meteen spannend. Je wilt weten wie de dader is, en doordat het verhaal allesbehalve voorspelbaar is blijft het spannend tot het einde.

De schrijfstijl is grof, duidelijk en gedetailleerd. Doordat de personages, moorden en het verloop van het politieonderzoek zo gedetailleerd beschreven zijn word je actief in het verhaal meegenomen.

Het einde is erg onvoorspelbaar, je gaat naarmate je aan het lezen bent nadenken over het einde en wie de dader is. Voor mij kwam het onverwachts. Ik kon mijzelf emotioneel goed verplaatsen in de personages en met name in de dader, wanneer een schrijver dit bij mij teweegbrengt vind ik het een geslaagd boek. Een verhaal wat nog een aantal dagen door mijn hoofd spookt.

Ik had in het begin wat moeite met de Vlaamse schrijfstijl, dit is het eerste boek wat ik in het Vlaams lees. Ik moest zelfs wat woorden opzoeken maar dat vond ik persoonlijk wel leuk en leerzaam.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Macht