Carry On

Zaterdag, 22 augustus, 2020

Geschreven door: Rainbow Rowell
Artikel door: Willemijn Gigase

Een combinatie van Twilight en Harry Potter

[Recensie] Voor Simon Snow is zijn laatste jaar aan Watford, een school voor magiërs, aangebroken. De afgelopen jaren zijn vlekkeloos verlopen maar nu wordt de school aangevallen door De Sleur, de eeuwige vijand der magiërs. Volgens de profetie is Simon de Uitverkorene die De Sleur moet verslaan. Simon ziet zichzelf als niets meer dan een scholier. Zijn relatie met Agatha verloopt moeilijk, zijn kamergenoot (en aartsvijand) Baz is spoorloos verdwenen en dan heeft zijn surrogaatvader, De Magister, het ook nog te druk. Dit zou genoeg zijn om de meeste tienerjongens bezig te houden en dan moet Simon ook nog ontdekken hoe hij De Sleur kan stoppen. Kan hij dit allemaal aan?

Fangirl
Lezers die bekend zijn met het boek Fangirl van Rainbow Rowell zullen al meer weten over Simon Snow. In dit eerder uitgebrachte verhaal is Simon Snow een verzonnen boekenreeks waar het hoofdpersonage fanfiction over schrijft. Het is leuk dat Rowell ervoor gekozen heeft om er een apart boek over te schrijven, maar het geeft ook een extra element aan Fangirl. Rowell is ook bekend van Eleanor & Park en het vervolg van Carry On, Wayward Son.

Zweinstein
In Carry On combineert de Amerikaanse auteur verschillende elementen tot een magisch fantasieverhaal. Het verhaal van de populaire vampier samen met een aparte versie van Zweinstein leidt tot een indrukwekkende wereld. Een groot verschil is dat de magie in dit boek bestaat uit ‘gewone’woorden. Er is dus geen sprake van spreuken als Expelliarmus of Expecto Patronum. Vanaf de eerste bladzijde schept Rowell een fascinerende wereld. Het is een complex verhaal, verschillende verhaallijnen komen samen om een spannend geheel te vormen. Het verhaal verliest in het midden zijn vaart, maar de intrigerende zijlijntjes en onverwachte wendingen houden het toch spannend. Het is een dik boek van 500 pagina’s maar door de vlotte schrijfstijl heb je dat nauwelijks door.

Schrijfstijl
Net zoals in Eleanor & Park maakt Rowell gebruik van een meervoudig perspectief. Hierdoor komen de personages echt tot leven. De dialogen zijn veelal humoristisch. Het verhaal bevat elementen uit Young Adult maar Rowell combineert verschillende genres tot een magisch meesterwerk. Zowel adolescenten als volwassen kunnen van Carry On genieten. De hoofdstukken zijn kort en soms is het vervelend om van perspectief te veranderen omdat je bij een bepaald karakter wilt blijven, maar hierdoor lees je sneller door.

Fantasy
Anders dan haar andere boeken is Carry On echt een fantasy boek, maar de contamporary-stijl doet heel erg denken aan Fangirl en Eleanor & ParkCarry On is een aanrader voor iedereen die Fangirl in één keer uitgelezen heeft of houdt van humor, spanning, magie en een beetje romantiek. Het is absoluut geen kopie van Harry Potter of Twilight, maar Rowell heeft geliefde elementen teruggebracht in haar eigen unieke en eigenaardige wereld.

Eerder verschenen op willemijngigase.com

Eleanor & Park

Fangirl