Chaos United staat in de kou!

Dinsdag, 28 december, 2021

Geschreven door: Gerard van Gemert, Rudi Jonker
Artikel door: Sonja Hubregtse

komische graphic novel-serie van eigen bodem

[Recensie] De vrienden Milan, Rosa, Ming, Bennie, Fatima en Prof zijn erg verschillend van karakter, maar hebben één ding gemeen….ze houden ontzettend van voetballen. In Chaos United staat in de kou! zijn ze uitermate enthousiast. Ze mogen namelijk op voetbalreis naar Spanje. Helaas moet hun vliegtuig uitwijken door een vulkaanuitbarsting en het warme, aantrekkelijke Spaanse land lijkt verder weg dan ooit.

Wanneer je zit te smachten naar een verhaal over warmte en heerlijke zomerse temperaturen, is dit boek niet geschikt voor je. Dit derde boek, van de reeks Chaos United, staat weer vol met spannende, maar ook hilarische belevenissen en winterse avonturen. De kinderen moet zich zien te redden in een vreemd land met een vreemde taal en dat alles zonder hun vader of moeder in barre omstandigheden. Dit is meteen een punt waarom kinderen Chaos United een leuke reeks zullen vinden. Kinderen gaan op avontuur zonder toezicht. Dat is dapper en gedurfd. De lezer zal daarom de personages zeker bewonderen.

Chaos United staat in de kou! is prima los te lezen. De schrijver weet, door middel van de vliegangst die bij Milan parten speelt, op een ludieke wijze de lezer kennis te laten maken met de personages. Hierdoor is het niet noodzakelijk om de vorige boeken gelezen te hebben. Hoewel dit zeker aan te raden is, omdat dit een onwijs leuke graphic-novel serie is.

De schrijver laat door dit boek zien dat de hechte vriendengroep soms wat onenigheid heeft, maar ook zeker een onverwoestbare vriendschappelijke band.

Ons Amsterdam

De graphic-novel staat bomvol met fantastische zwart-wit illustraties die het verhaal versterken. Voor kinderen die niet van lezen houden is dit een erg geschikt verhaal. Het boek bevat veel avontuur, spanning en veel humor. Vooral de buitenlandse taal (zonder spoilers te noemen) is erg amusant te noemen. Een enkele keer voegt de schrijver wat leerzame opmerkingen toe of plaatst een geïllustreerde krant met daarin feiten over een vulkaan of iets dergelijks. De manier waarop dit in het verhaal is gevoegd, is zeker origineel te noemen. Evenals de kleine verwijzingen naar bekende bedrijven en voedsel.

Het boek is voornamelijk toegespitst op (chaotische) voetballende vrienden waarbij alles anders gaat dan vooraf was bedacht. Veelal gaat het mis en volgt de ene blunder na de andere. Gelukkig zijn de vrienden vindingrijk, kunnen ze goed improviseren en hebben ze voldoende doorzettingsvermogen om er samen toch een succes van te maken. Ook in deze winterse kou!

De schrijver heeft ervoor gezorgd dat er een duidelijke weergave is van de personages met ieder z’n bijzondere eigenschappen. Dit is ook terug te vinden in de illustraties. Ming is bijvoorbeeld opgewekt en meestal positief, Fatima is de verstandigste en oplossingsgericht, Milan is de stoerste maar ziet snel beren op de weg, Bennie is de relaxte en snelste van de groep en dit alles onder de goede organisatie van Rosa. Kortom een zeer gemengd groepje vrienden.

Ik heb genoten van de avontuurlijke trainingen in de diepe sneeuw en heb gelachen om de hilarische smoezen en excuses van de kinderen. Dit is met recht een heerlijk winters kinderboek! Ik geef dit kinderboek de volledige 5 sterren!