Chesnek B.V.

Zaterdag, 23 oktober, 2021

Geschreven door: Peter Schaap
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Goed geschreven maar ouderwets aandoende SF

[Recensie] Disclaimer: ik ken Peter Schaap niet persoonlijk, maar heb wel al in enkele verhalenbundels gestaan waar ook verhalen van hem in stonden.

Ik hink een beetje op twee gedachten bij het recenseren van dit boek. Ten eerste is het science fiction en het verschijnen van een SF-roman in het Nederlands is altijd een heugelijk feit. Ik zie het verschijnen van Chesnek BV dan ook als hoopgevend teken dat het SF-genre in ons taalgebied weer in opkomst is. Ten tweede is het een boek van Peter Schaap. Een van de eerste Fantasy- en SF-schrijvers in ons land die een groot publiek wist te bereiken en hij is bovendien nog altijd actief! Het maakt van het verschijnen van een nieuw boek van zijn hand een echte gebeurtenis en er zou best meer aandach voor mogen zijn. Ten derde is dit boek goed geschreven. Ik vond welgeteld één redactiefoutje en verder was het vlekkeloos. De tekst was levendig, met behoorlijk geloofwaardige dialogen en leuke beschrijvingen. Ten vierde zit het plot goed in elkaar. Wellicht steunde het veel op uitleg van verschillende partijen en had de hoofdpersoon wat meer speurwerk mogen doen, maar de ontknoping bevat verrassende elementen en liet me tevreden achter. Een solide werk van een (heel) ervaren schrijver.

Toch denk ik niet dat ik dit boek aan iedereen kan aanraden – zeker niet als je veel SF en vooral moderne SF leest. Dit boek is toegankelijk voor wie het genre niet kent. Maar voor wie veel SF gelezen heeft zal veel in dit verhaal bekend voorkomen. De schrijver is groot liefhebber van Jack Vance. Die invloed blijkt in zijn fantasy, maar ook uit zijn SF. Dit boek had zo van Vance of een van zijn tijdgenoten kunnen zijn. Al vanaf het begin deed het me denken aan een bepaalde vorm van SF uit de ‘golden age’. Een ruimterijk met meerdere planeten. Bizarre kledingstukken en buitenaardse levensvormen. Robots, cyborgs en persoonlijke ruimteschepen. En een playboy detective als hoofdpersoon, die een femme fatale tegenkomt. Wel vond ik het idee van de kirry’s interessant (symbiotische wezentjes die je emoties beïnvloeden) en wat daarmee gebeurde, en er is een fascinerende planeet met een collectivistische cultuur. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van SF uit de zogenoemde ‘golden age’ of die daarop voortbouwt, maar dan meer van het soort met wetenschappers in de hoofdrol. Dit boek draait voor een behoorlijk deel om geld en bedrijfsbelangen en dat onderwerp kan mij gewoon niet echt interesseren. Dit boek raad ik dus niet aan voor lezers die houden van SF die voortbouwt op moderner werk als dat van Baxter, Reynolds, Hamilton, Leckie, Rajaniemi en dergelijke.

Verwacht hier geen nieuwe concepten of ideeën die zich met die schrijvers kunnen meten. Ik hoop dat andere Nederlandstalige auteurs zich wel willen bezighouden met SF die op moderne ontwikkelingen reageert. Maar voor wie een toegankelijk SF-verhaal wil lezen dat doet denken aan oude SF, met actie, andere planeten en een hintje romantiek is dit een absolute aanrader.

Sociologie Magazine

Eerder verschenen op Hebban

Zam de Fikser