Cinder & Ella

Zaterdag, 17 oktober, 2020

Geschreven door: Kelly Oram
Artikel door: Minca Huiberts

Sprookjes bestaan

[Recensie] De introductie van het verhaal en de personages zijn heerlijk om te lezen. Vanaf de eerste pagina voelt het realistisch en luchtig. Ella en haar moeder hebben een bijzondere relatie en hun liefde voor elkaar wordt duidelijk in hun communicatie en toewijding aan elkaar. Helaas duren deze mooie momenten niet heel lang. De heftige gebeurtenis vindt al snel plaats en verandert het verhaal in een tragedie. De maanden waarin Ella revalideert en operaties ondergaat vallen binnen het tijdsbestek van de tijdsprong. Terwijl Ella’s mindset rondom het verlies en haar lichamelijke aandoening het verhaal verduisteren, komt ze ook nog eens op een plek terecht waar ze niet begrepen of geaccepteerd lijkt te worden. De manier waarop de pesterijen, snerende opmerkingen en Ella’s huilbuien op papier zijn gezet, zijn zeer negatief en verdrietig en maken de sfeer van het verhaal onaangenaam. Het is intrigerend en aangrijpend om te lezen wat deze gebeurtenissen met Ella doen. Desondanks lijkt ze de moed niet op te willen geven, waardoor haar optimisme ook op de lezer overspringt. Dit brengt enige luchtigheid in het verhaal die af en toe zeer gewenst is.

Langzaam maar zeker verandert er het een en ander in Ella’s leven. Ze legt contacten en pakt de draad van het leven weer op. De tegenslagen zijn nog niet de wereld uit, maar door haar persoonlijke ontwikkeling, lijkt ze er gaande het verhaal op een andere manier mee om te kunnen gaan. Haar beperkingen worden dusdanig beschreven dat het voelt alsof je het van dichtbij meemaakt. De berichtjes tussen Ella en Cinder geven het verhaal ook een positievere sfeer en lijken het verhaal af en toe te betoveren. Hun passie voor boeken en films komen door middel van hun soms hevige discussies levensecht over. De toewijding en vriendschap spatten tijdens deze gesprekken van de bladzijdes. Maar dat is niet het enige dat centraal staat in het verhaal. De verschillende personages die Ella beter leert kennen, ontwikkelen zich gedurende het verhaal ook steeds verder. Zo komen ze realistisch over. Er heersen ook nog veel onuitgesproken zaken die de persoonlijke relaties niet positief beïnvloeden. Zodra deze zaken overigens worden verduidelijkt en onderling worden besproken, komen er nog meer geheimen aan het licht en worden uit de hand gelopen gebeurtenissen ineens een stuk begrijpelijker.

Verder zijn de subtiele maar toch ook wel duidelijke hints rondom het sprookje Cinderella (Assepoester) een erg leuke toevoeging aan het verhaal en zijn ook zeker van meerwaarde. Oram heeft ervoor gezorgd dat de sprookjesachtige elementen perfect binnen dit verhaal passen. In hun passie voor een bepaalde boekenserie, in hun eigen levens en in het leven dat ze samen al dan niet kunnen delen.

Dacht je dat sprookjes niet bestonden? Dan heb je dit verhaal nog niet gelezen. Dit boek is in één woord gewoon geweldig! Het bevat geen magie of bovennatuurlijke elementen zoals sommige hervertellingen. Nee, dit verhaal gaat over de rauwe werkelijkheid. Een krachtig en onontkoombaar verhaal dat tranen laat vloeien, maar lippen ook laat omkrullen in een glimlach. Een prachtig sprookje wordt werkelijkheid.

Eerder verschenen op MyWingedBooks