Cinder

Zaterdag, 18 juli, 2020

Geschreven door: Marissa Meyer
Artikel door: Willemijn Gigase

Magische introductie van spannende fantasy-serie

[Recensie] Cinder is een verhaal gebaseerd op Assepoester, en net als in het sprookje woont het hoofdpersonage Cinder bij haar valse stiefmoeder, die haar eigen dochters Peony en Pearl voortrekt. Cinder wordt namelijk gezien als een tweederangsburger omdat zij een cyborg is, en krijgt thuis overal de schuld van.

Cinder is het debuut van Marissa Meyer. Het is het eerste deel van The Lunar Chronicles, dat ondertussen bestaat uit vier delen. Cinder wordt gevolgd door Scarlet, Cress en Winter. Met Winter heeft Meyer een einde geschreven aan een bijzonder verhaal. Ze heeft binnen deze serie ook nog twee korte verhalen geschreven, Fairest en Stars Above. Deze delen zijn niet nodig om het verhaal te kunnen begrijpen, maar Fairest kan gelezen worden voor Winter, dat op zijn beurt weer gevolgd wordt door Stars Above.

De schrijfstijl van Meyer is lekker los, wat Sandra C. Hessels in de vertaling ook over weet te brengen. Meyer brengt de hoofdpersonen tot leven in een wereld die veel verder ontwikkeld is dan de onze. Cinder was vroeger namelijk wel een gewoon meisje. In haar jeugd heeft ze een trauma opgelopen en daardoor is ze nu voor de helft een cyborg. Als Cinder erachter probeert te komen wat er met haar gebeurd is, blijkt dat de spil te zijn waar alles om draait. Meyer verwerkt hierbij verhaalelementen uit Assepoester terwijl ze er een heel eigen verhaal van maakt. Waar Assepoester een glazen muiltje verliest, is dat voor Cinder een mechanische prothese. Dit zorgt er eerst voor dat je met je ogen rolt, maar je realiseert je ook dat Meyer er goed naartoe heeft geschreven. Vanaf het eerste hoofdstuk heeft Cinder namelijk al moeite met haar prothese.

‘Er was eens…’ Fans van het bekende verhaal kunnen volop genieten van Cinder, zonder een kopie te lezen van Assepoester. Cinder is een getalenteerde monteur die aan het werk is als prins Kai langskomt. Hij heeft problemen met zijn androïde (een kunstmatig gemaakt wezen dat lijkt op een mens) en vraagt aan Cinder of ze ernaar zou willen kijken. Samen met haar robot Iko gaat ze proberen om de androïde te maken maar dan ontstaat er een probleem. Peony raakt besmet met het virus dat het hele land in zijn greep houdt. Als Adri, Cinders stiefmoeder, hierachter komt geeft ze Cinder de schuld. De medici zijn bezig met het ontwikkelen van medicijnen, maar tot nu toe heeft nog geen enkele vrijwilliger de test overleefd. Als Adri Cinder opgeeft als vrijwilliger gaat dat niet zonder slag of stoot.

Het blijft natuurlijk een verhaal dat gebaseerd is op een sprookje en de romantiek is dan ook niet ver te zoeken. Vanaf het begin lijkt er wat te spelen tussen prins Kai en Cinder. Hij weet alleen nog niets van haar werkelijke aard. Cinder probeert dit voor hem te verbergen omdat ze bang is dat hij haar dan niet meer wil zien. Als lezer leef je heel erg mee met Cinder. Ze durft zichzelf niet te zijn, heeft weinig vrienden en dan wordt ze ook nog gebruikt als medisch proefkonijn.

Alleen al omdat het verhaal gebaseerd is op Assepoester, zoals ook op de achterkant van het boek beschreven staat, is het verhaal wat voorspelbaar. Dit is jammer omdat de wereld die Meyer heeft ontwikkeld zoveel potentie bevat. Gelukkig kan Cinder toch gezien worden als een spannend verhaal. Meyer hanteert een verschil in perspectief. Hierdoor weet de lezer steeds net iets meer dan Cinder of prins Kai. De lezer wordt op deze manier bij beide karakters emotioneel betrokken. Tegen het einde aan kan de lezer ook genieten als alles zich ontrafelt dat hij al van mijlenver aan zag komen. Toch verrast Meyer iedereen waardoor je meteen aan het tweede deel wilt beginnen.

Deze moderne versie van een verhaal waar iedereen groot mee is geworden zal ook lezers bevallen die sprookjes ontgroeid zijn. Voor mensen die graag boeken lezen met liefde, actie, en spanning wordt dit de nieuwe favoriete serie. Het eerste deel is in ieder geval een succes. Deze bijzondere wereld zorgt ervoor dat je het boek niet meer neerlegt. Gelukkig zijn inmiddels alle delen uitgebracht, dus je hoeft niet te wachten!

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles