Code kattenkruid

Zaterdag, 23 maart, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Iedereen zou zo’n opa willen hebben!

[Recensie] De opa van Stijn zal nog maar een paar maanden leven en hij weet meteen hoe zijn leven af gaat lopen: hij kiest voor euthanasie. Maar voordat de opa van Stijn dit gaat doen, wil hij nog een fietstocht maken met Stijn. De familie van Stijn is erg ongerust, want zo’n oude opa op de fiets is toch heel gevaarlijk? Stijn en zijn opa maken in ieder geval een plannetje om toch een fietstocht te maken naar de plek waar de opa van Stijn is opgegroeid. Samen zullen ze mooie herinneringen maken, met het vooruitzicht dat opa daarna zal gaan sterven. Hoewel de aankomende dood van Stijns opa wel spannend is, vinden Stijn en zijn opa het minder zwaar dan verwacht.

Stijns opa is de meest geweldige opa waar je ooit over gaat lezen. Deze man is ontzettend grappig, brutaal en met een ijzersterke wil. Hoewel dit boek net meer dan honderd bladzijdes is, raak je zo snel gehecht aan de personages. Stijns opa is zo vriendelijk, maar je merkt ook de slechte kanten van deze man. Hij is heel eerlijk en open over zijn verleden. Zo had hij een drankprobleem en vertelt hij over zijn jeugd en hoe hij de oma van Stijn heeft ontmoet. Stijn wist nog lang niet alles over zijn opa en het is zo fijn om samen met hem zijn opa beter te leren kennen.

De schrijfstijl van Jacques Vriens is echt heerlijk en nu snap ik weer waarom ik vroeger graag zijn boeken las. Hij schrijft met humor, fijne beschrijvingen en een vlot tempo. Dit boek is ook vrij dun, dus je kan net als ik met gemak binnen een avondje dit boek uit lezen. De vriendschap tussen Stijn en zijn opa is zo mooi verwoord en je leest zowel over de mooie als minder mooie momenten. Hoewel Stijns opa kiest voor euthanasie, is hij nog wel erg verdrietig dat hij zal sterven. Vriens weet een mooie balans te maken tussen heftige en vrolijke scènes. Het verhaal is niet zwaarbeladen, maar weet juist luchtig te blijven.

Het onderwerp euthanasie kan gevoelig zijn voor sommige mensen, maar ik vind juist dat Jacques Vriens op prachtige wijze dit onderwerp aankaart. Hij laat duidelijk in dit boek zien dat je je eigen mening kan vormen over euthanasie, er wordt totaal niet een bepaalde mening aan je opgedrongen. Code Kattenkruid is een grappig, aangenaam, ontroerend en mooi verhaal over de band tussen Stijn en zijn opa. Het einde zorgt er ook voor dat je met een fijn gevoel het verhaal afsluit. Wauw, iedereen zou wel een opa zoals die van Stijn willen hebben!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com