Niet alles is uitgewerkt in deze spannende thriller

“Geen enkele drug kan het bewustzijn verruimen;
het enige wat een drug verruimen kan,
is de winst van diegenen
die de drugs op de markt brengen”
(Thomas Szasz)

[Duorecensie] Peggy: Gran Canaria – Het jacht van de Belg Alex Dupuis met aan boord een grote hoeveelheid drugs is vermist. Alex ontdekt dat het jacht niet zomaar van de aardbol is verdwenen, maar dat Dalva hier iets mee te maken heeft. Uit woede vermoordt hij haar. Hiermee maakt hij een einde aan zeven schijnbaar gelukkige jaren met Dalva. Hij ziet zich genoodzaakt om terug naar België te vluchten.

Karin: België – Freelance journalist Marc Ackein wordt gecontacteerd door misdaadjournalist Koen Van Heuverswijn: ‘Heb jij ooit gehoord van de IJsbeer’.  Ze spreken af om elkaar te ontmoeten, maar vreemd genoeg verschijnt Koen niet op de afspraak. Marcs nieuwsgierigheid is gewekt. Hij gaat zelf op onderzoek uit. Wat is er gebeurd met Koen, en wie is de IJsbeer? oofdinspecteur Sara Vits van de lokale recherche en vriendin van Marc, wordt ondertussen belast met een onderzoek naar een vermoorde Albanees.

Zijn dit allemaal alleenstaande feiten of is er meer aan de hand? Want het blijkt niet bij die ene vermoorde Albanees te blijven. En lijken de sporen nu allemaal naar de IJsbeer te leiden?

Karin: Hoewel Bergs al verschillende thrillers op zijn palmares heeft staan is dit het eerste boek dat ik van hem lees. Als je wat opzoekwerk verricht zie je dat dit het vijfde boek is met freelance journalist Marc Ackein in de hoofdrol. Toch is Coke in voorraad perfect als standalone te lezen.

Peggy: Bergs begint zijn boek met een zeer intrigerende proloog. Onmiddellijk is duidelijk dat drugs een grote rol gaan spelen in het boek. Vanaf dan beginnen verschillende verhaallijnen door elkaar te lopen. Dit geeft een leuke wisselwerking en drijft de spanning voor de lezer op. Dit, samen met het aanzienlijk aantal personages in het boek, maakt wel dat je als lezer je hoofd bij het verhaal moet houden.

Karin: Bergs heeft zich goed geïnformeerd omtrent het drugsmilieu en daardoor is het verhaal zeker geloofwaardig te noemen. Toch komt het geheel soms erg verwarrend over, omdat het lijkt dat de auteur van de hak op de tak springt. Ik zeg ‘lijkt’, omdat je (zeker in het begin) niet doorhebt dat er verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Je ziet het verband niet. Ook door de vele namen die de revue passeren is het opletten geblazen en vergt het concentratie om je volle aandacht erbij te houden. Daardoor boet het verhaal in op snelheid en leest het minder vlot wat jammer is.

Peggy: Het verhaal zit leuk in elkaar, met een verrassende plotwending. De spanning wordt goed opgebouwd en je vraagt je echt af wat de ontknoping gaat zijn. Het verhaal zelf is ook doorspekt met actualiteit en aanklachten naar de maatschappij.
Bergs moet wel oppassen dat hij deze niet in meer detail gaat beschrijven dan de eigenlijke onderwerpen van het boek. Op een bepaald ogenblik had ik bijvoorbeeld het gevoel dat er meer dan echt nodig werd uitgeweid over een bepaalde, niet zo ideale verkeersituatie in het Gentse.

Karin: De schrijfstijl van Bergs is rechttoe rechtaan zonder poespas met hier en daar een sublieme humoristische noot. Ik denk hierbij aan de coke-cooning of de menselijke barbecue, zoals hij vakantiegangers beschrijft die liggen te ‘bakken’ rond het zwembad. Hier en daar duiken typisch Vlaamse woorden op, wat zeker geen belemmering is. Bergs draait er zijn hand niet voor om ook de hedendaagse maatschappelijke thema’s in zijn verhaal aan te kaarten. Zwarte Piet, terreur, smokkel om er maar een paar aan te halen. Het verhaal an sich is niet ijzingwekkend spannend, maar naar de plot neemt de spanning toe. De onverwachte plotwending zie je niet aankomen en is verrassend.

Peggy: De plot zit heel goed in elkaar. Jammer is wel dat sommige situaties en beschrijvingen niet meer uitgediept worden. De auteur wil doorheen zijn boek het spanningsveld tussen Marc en Sara laten voelen. Maar dit blijft eerder oppervlakkig. Hij probeert dit onder andere tastbaar te maken door een liefdesscène en gesprekken over een baby. Maar het blijft bij een beschrijving of een losse vraag. Hier had meer diepgang of spanning aanwezig mogen zijn. Het verhaal bevat ook een aantal losse eindjes. Wanneer je een inbraak ergens vaststelt, contacteer je bijvoorbeeld toch de politie.

Karin: Het drugsmilieu en de hele traffic daarrond worden duidelijk en uitgebreid weergegeven, maar de karakters blijven, naar mijn mening, redelijk oppervlakkig. Ik had die graag wat meer uitgediept gezien. Een leuk gegeven in het verhaal is de relatie tussen Marc en Sara. Omdat Sara hoofdinspecteur is en Marc journalist zitten ze geregeld in elkaars vaarwater. Hun romance geeft een extra dimensie aan het verhaal, maar ook hier had meer ingezeten. Het blijft allemaal nogal oppervlakkig.

Peggy: Het is een spannend verhaal met een leuke plot. Maar het zou naar een hoger niveau getild kunnen worden door wat meer diepgang te geven aan de verschillende personages en verhaallijnen en de details wat minder uitgebreid te beschrijven.
Kortom Coke in voorraad is een spannend, intrigerend verhaal, maar met een paar aandachtspuntjes voor de auteur.

Karin: Eens je aan de schrijfstijl van Bergs gewend bent is het een aangenaam, doordacht verhaal voor enkele uren leesplezier. Maar volgens mij had het meer potentie. Niet alles is echt uitgewerkt. Een willekeurig voorbeeld: ik vraag me nog steeds af hoe ze de witte bestelwagen ‘daar’, out of the blue, hebben gevonden. Geen evidente plaats als er niet specifiek naar gezocht wordt, lijkt mij. Daardoor blijf je als lezer toch een beetje op je honger zitten.

Coke in voorraad

Kopiekat

Marc Ackein & Sara Vits reeks 1 - 30 dagen