Complot

Zaterdag, 17 december, 2022

Geschreven door: Mich Nooten
Artikel door: Severine Lefebre

Suspense doorspekt met mysterie en sciencefiction

[Recensie] De jonge geschiedenisleraar Peter Jongeneel vindt op een rommelmarkt een boekje uit 1411, met daarin voorspellingen van allerlei gebeurtenissen in Nederland. Aangezien de boekdrukkunst toen nog niet bestond, beschouwt Peter het als een grap. Wanneer er een tweede deel uit 1911 met nog meer uitgekomen voorspellingen op zijn pad komt, prikkelt dit steeds meer zijn nieuwsgierigheid.

Toch gelooft Peter er niet in, waardoor hij zich terug focust op zijn werk. Tot een leerlinge uit de eindexamenklas hem in de vakantie thuis op zoekt. Ze delen dezelfde passie voor geschiedenis, en hij toont haar de twee boekjes. Wanneer Teresa echter nog een derde digitaal boekje uit 2011 vindt, vol toekomstige gebeurtenissen, wordt de omvang van hetgeen ze in handen hebben pas echt duidelijk. Zeker als ze merken dat de voorspellingen uitkomen.

Boeken als films
Met Complot heeft Mich Nooten een kort maar spannend verhaal neergezet. Suspense doorspekt met een vleugje mysterie en sciencefiction. Nooten schreef reeds meerdere thrillers voor Uitgeverij Vogelvrij, die zich onderscheidt van de andere uitgevers. De slogan van de uitgever is namelijk: boeken als films. Alle boeken zijn dus kortverhalen die min of meer een leestijd van anderhalf uur hebben. Daarnaast worden ze ook ingedeeld volgens filmgenres: komedie, actieboek, … Het is eens iets anders.

Het verhaal start met een proloog die zich afspeelt in een Frans politiecommissariaat. Het is een korte inleiding die nog niet veel zegt en vooral mysterie oproept. Direct daarna verspringt het verhaal naar enkele maanden eerder. Daar maak je kennis met het hoofdpersonage Peter. Hij vindt er op een rommelmarkt een boekje dat zijn aandacht trekt. Het is bizar en mysterieus, maar het boeit hem. Dit slaat ook naar de lezer over, al is de spanning slechts licht zinderend aanwezig. Dit verandert zodra er meerdere boekjes opduiken en de laatste wel heel speciaal is. De steeds op de achtergrond aanwezige spanning schiet vanaf dan de hoogte in.

Pf

Aandacht voor gevonden boekjes
Doordat Complot slechts negenenveertig bladzijden telt, is het van belang dat de plot goed in elkaar zit en zich in deze korte periode kan ontplooien tot een volwaardige verhaallijn. Mich Nooten is hier zeker in geslaagd. De hoofdverhaallijn, rond de gevonden boekjes, krijgt uiteraard de meeste aandacht. Maar er is ook ruimte voor enkele nevenverhaallijnen, zoals de speciale relatie tussen Peter en zijn net afgestudeerde leerling Teresa. Al vertraagt dit tegelijk soms de spanning.

Peter en Teresa zijn de twee personages die voornamelijk aan bod komen en dus het beste zijn uitgewerkt. De beperkte omvang van het verhaal zorgt echter voor het ontbreken van de nodige diepgang. Wat je weet over hen is vrij basis. Het gaat daarnaast voornamelijk over hun band, hun connectie. Je voelt als lezer de spanning die tussen beiden hangt, met direct daarbij de morele problemen die er spelen, namelijk leraar en (ex-)leerling. Vanuit het standpunt van Peter is het geloofwaardig uitgewerkt, de opdringerigheid van Teresa is dan weer wat overdreven.

Iets uit de toekomst
Mich Nooten heeft een beeldende en eenvoudige schrijfstijl, wat maakt dat Complot vlot leest. Het thema rond een boekje dat iets uit de toekomst voorspelt, laat je denken aan een film. Dat principe is dus absoluut geslaagd. Het is intrigerend en spannend, en het lichte sciencefiction-gehalte voegt er een extra dimensie aan toe. En gezien alle milieu- en energieproblemen is het verhaal ook actueel. Daarnaast zorgen de plotwendingen voor een aantal verrassingen. Vooral op het einde, waarmee de cirkel uiteindelijk rond is.

Complot is een aangename verrassing. Vaak voelt een kortverhaal aan als afgerond, maar in dit boekje krijg je wel dit gevoel. Het had zeker fijn geweest als het langer was, op het einde gaat het allemaal nogal snel. Er was zeker ruimte voor nog wat meer voorbeelden en dieper uitgewerkte voorspellingen. In elk geval laat het verhaal je nadien nog niet direct los, en doet het je nadenken over onze toekomst.

Eerder verschenen op Boeken-cast