Confettiregen

Dinsdag, 28 september, 2021

Geschreven door: Splinter Chabot
Artikel door: Demi Stein

Ontwapenend en ontroerend verhaal

[Blog] Confettiregen gaat over een jongen genaamd Wobie. Wobie groeit op in een warm en veilige omgeving. Soms voelt het zelfs als een sprookjeswereld. Wobie is een hele enthousiaste jongen en volgens sommigen mag dat wel wat ingeperkt worden. Zo komt hij er op school al gauw achter dat hij een beetje anders is dan anderen. Hij is drukker, sommige kleren zijn echt alleen voor meisjes en verliefd zijn is toch wat ingewikkelder.

In Confettiregen krijg je als lezer drie verschillende ontmoetingen te zien waarbij Wobi steeds iets meer over zichzelf ontdekt. Naarmate hij ouder wordt ziet hij steeds grotere verschillen tussen hem en zijn klasgenoten, maar ook tussen hem en zijn broers. Hierdoor begint hij wat triester te worden. Hij ontdekt iets wat hij eerst vreest, vervolgens negeert, maar uiteindelijk met beide armen omarmt.

Splinter Chabot is een Nederlandse schrijver, programmamaker en tv-presentator. Hij is bijvoorbeeld bekend van Splinter in de Politiek. Confettiregen is zijn eerste boek.

Mijn verwachtingen bij dit boek zijn helemaal uitgekomen. Het is echt zo prachtig, meeslepend en emotioneel als iedereen eigenlijk zegt!

Dans Magazine

Splinter Chabot vertelt via Wobie zijn verhaal. Zijn dagboek over het uit de kast komen. Hoe hij ervaren heeft hoe het is om ‘anders’ te zijn. Dit wordt gedaan door drie ontmoetingen, van klein naar ouder, te beschrijven en welke invloeden deze ontmoetingen hebben gehad in zijn leven.

Dit wordt op zo’n mooie, maar ook indrukwekkende manier gedaan. Je leeft enorm mee met Wobie, maar in je achterhoofd weet je de hele tijd dat dit écht gebeurd is. Dat maakt het nog emotioneler. Er komen hele mooie, lieve, hartverwarmende stukken in voor.  Maar er zijn ook situaties die hartverscheurend zijn. Ook komen er stukken in voor waarbij je het boek met een glimlach op je gezicht leest. Dit boek is een rollercoaster van emoties en zeker de moeite waard om eens te gaan lezen.

Zeker een boek waarvan ik zeg, dit boek verdient meer aandacht. Vooral in deze tijd denk ik dat het voor veel mensen interessant kan zijn hoe het is om als kind op te groeien en ‘anders’ dan het gemiddelde te zijn. Hoe lastig dit kan zijn.

Eerder verschenen op Meer Boeken Blog