Conserveergids

Zaterdag, 4 mei, 2019

Geschreven door: M. Janssen
Artikel door: Marlene Bijlsma

Voor zelfsvoorzieners, lekkerbekken en verduurzamers

[Recensie] De Conserveergids van Eigen Krachtvoer verdient nadere uitleg. Eigen Krachtvoer is een organisatie die mensen van de Voedselbank helpt om wild te plukken en overschotten in te maken. Zo is er een workshop voedsel conserveren naast de wekelijkse wildplukwandelingen. De groep plukt wilde paddestoelen, bessen en noten. Ze rapen wilde oesters en vangen vissen.

“Arme mensen eten het lekkerst” staat te lezen in Liever Lokaal. Hoewel trouwens uit voedingsonderzoek vaak blijkt dat een lagere sociaal economische status samengaat met een slechtere voedingstoestand, hoeft dat niet. Kennis van wat de natuur ons te bieden heeft en tijd om je kostje bij elkaar te scharrelen maken het verschil.
Tijdens de cursus ‘voedselconservering voor minima’ komen alle vijftien conserveertechnieken die in het boek beschreven staan aan bod. Is deze gids dan alleen voor “(tijdelijke) armen”? Zeker niet! Ook diegene die op zoek is naar puur en eerlijk voedsel of voedselverspilling wil tegengaan, met of zonder goedgevulde beurs, haalt inspiratie uit De Conserveergids. Zoals de ondertitel al aangeeft; voor zelfvoorzieners, lekkerbekken en verduurzamers.

Voor in het boek tref je een overzichtstabel welke technieken geschikt zijn om bepaalde producten te bewaren. Met een verwijzing naar de recepten verderop. Eigenlijk dus een soort samenvatting. Daarna volgt een hoofdstuk met enige achtergrondinfo en belangrijke praktijkaanwijzingen over hygiënisch werken en bederf. Welke technieken komen aan bod? Van invriezen en drogen tot minder gangbare methodes als konfijten, inzouten en distilleren.

Ieder hoofdstuk behandelt een andere techniek. Theorie, nadere uitleg en tips wisselen af met recepten. Ook de benodigde apparatuur komt aan bod. Natuurlijk is het fijn om een rookoven van duizend euro aan te schaffen maar nodig is het niet. De Conserveergids laat zien dat je met een simpele BBQ prima uit de voeten kunt en zelfs een kist kan dienen als rookoven. Hetzelfde geldt voor wecken. Leuk als je een volautomatische weckketel hebt staan maar in een grote pan met hergebruikte Hak potjes gaat het (meestal) ook goed.

Ganzen vormen in bepaalde gebieden een plaag en worden daarom afgeschoten. Het is zonde om ze te vernietigen als je er ook confit van kan maken, toch. Het recept vind je in het hoofdstuk vlees konfijten in vet. En varkensnek wordt rilettes de porc. Ja die Fransen weten wel hoe ze van niets iets moeten maken. Chutneys, jams, paddenstoelen op olie het is te veel om op te noemen. Verwacht geen fancy foto’s maar gewoon een heel praktisch boek boordevol tips en handreikingen om je oogst (of het nu van de moestuin, een wildplukwandeling of de markt komt) te bewaren.

Ria Loohuizen zorgde voor inspiratie en informatie voor de Conserveergids. Deze oer wildplukster – lang voordat het hip werd struinde zij al rond – bracht onlangs een nieuw boek uit, De wandelende fijnproever, waar je binnenkort hier op Kookboekennieuws een review van vindt.

De Conserveergids bestel je op de site van Eigen Krachtvoer en is niet in de boekwinkel verkrijgbaar.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Conserveergids