Copycat

Woensdag, 18 mei, 2022

Geschreven door: Laura & Simon Burgers
Artikel door: Severine Lefebre

Wat-als er een kloon bestaat van jezelf

[Recensie] Stefan verliest bij een verkeersongeval zijn voet. Gelukkig voor hem is er bij zijn geboorte een kloon van hem gemaakt. Zo krijgt hij een geheel nieuwe voet. Stefan is dolgelukkig, tot hij ontdekt in welke omstandigheden deze klonen werkelijk leven. Hij is vastberaden om zijn kloon te bevrijden en de waarheid bloot te leggen. Een missie die niet zonder gevaar is.

Met Copycat hebben Laura en Simon Burgers een razend spannend jeugdboek neergezet. Het idee over de klonen kreeg Laura toen ze zo’n veertien jaar was. Na haar middelbareschooltijd begon ze samen met haar vader Simon met schrijven.

Het verhaal begint met het ongeval van Stefan. Hierdoor ontdekt hij dat er een kloon van hem bestaat. Na de revalidatie is hij terug helemaal de oude. Wanneer hij terug naar school gaat, houdt een klasgenoot een spreekbeurt over klonen en het betreffende bedrijf RIBEM. Er ontstaat een discussie in de klas, dat de aanleiding vormt voor de missie van Stefan en zijn vrienden. Dit gebeurt al vroeg in het verhaal, waardoor de spanning al snel hoge toppen scheert. De gevaarlijke scènes laten je op het puntje van je stoel zitten, en tot het einde blijft de vraag of de vier vrienden in hun plan zullen slagen.

De auteurs hebben goed en lang over dit thema nagedacht. In onze steeds sneller evoluerende maatschappij waar klonen van dieren intussen perfect mogelijk is, is de gedachte niet onbestaande dat het ooit met mensen gebeurt. Copycat laat zien welke gevolgen dit zou kunnen hebben. Voorlopig nog pure sciencefiction, gelukkig. Maar zeg nooit ‘nooit’. Niet alles in het boek is fictie, zo is het klonen van een kat wel degelijk gebeurd in 2004. Wel met een immens kostenplaatje van 50.000 dollar. Nadien is de prijs gedaald naar 32.000 dollar. Nog steeds een gigantisch dure aangelegenheid.

Het belangrijkste thema in het boek is het ethische gevolg van het klonen van mensen en het maatschappelijke debat hierrond. Maar het verhaal gaat ook over vriendschap, liefde en het contrast tussen rijk en arm waardoor niet iedereen dezelfde rechten heeft. In boek komt dit duidelijk aan bod als je het armtierige stadje Koperburg vergelijkt met het weeldige Bloemvoorde waar de oprichter van het RIBEM woont. Dit zorgt dat het verhaal naast de nodige spanning de lezer ook iets bijbrengt.

Het vertelperspectief is geschreven vanuit de derde persoon. Hierbij is er in het begin een wisselwerking tussen het hoofdpersonage Stefan en zijn kloon. Beurt om beurt krijgen we de verhaallijn rond beide personages mee. Dit is een grote meerwaarde, die er bovendien voor zorgt dat de spanning wordt opgedreven. Beide verhaallijnen zijn intrigerend en vloeien gaandeweg in elkaar. Het intrigerende ‘wat als’ gehalte maakt dat het verhaal nadien nog even blijf nazinderen. Al maken bepaalde plotwendingen het wat minder geloofwaardig.

Laura en Simon Burgers hebben een begrijpelijke en meeslepende schrijfstijl, die uitstekend past voor de beoogde doelgroep. Maar niet alleen jongeren zullen van Copycat genieten, ook voor volwassenen is het een aanrader. Het is zowel spannend als maatschappelijk interessant. De hoofdstukken zijn aangenaam kort van lengte, wat maakt dat het verhaal vlot leest. Het boek is spannend tot het einde en het leestempo ligt daardoor hoog. Copycat is hiermee een uitstekend debuutboek van vader en dochter Burgers, en krijgt daarom vier sterren.