Crazy Rich Asians

Woensdag, 8 mei, 2019

Geschreven door: Kevin Kwan
Artikel door: Patrice van Trigt

Een feelgood van de bovenste plank

Maak kennis met de meest excentrieke, rijke en invloedrijke families van Azië in Crazy Rich Asians. Vier generaties Young, T’sien en Shang beheersen het wel en wee in dit hilarische en opmerkelijke verhaal dat je nauwelijks serieus kan nemen. Het is vaak te grappig om ook maar aannemelijk te zijn en precies dat is de kracht van dit boek, geen wonder dat dit boek is verfilmd. De schrijfstijl van Kevin Kwan is luchtig en bevat een continue humoristische ondertoon. Terwijl de kern van het verhaal, hét huwelijk van het jaar dat zich in Singapore afspeelt bittere ernst is. En dát haalt het beste én slechtste naar boven bij de hoofdpersonages.

Nicolas Young en zijn Taiwanese vriendin Rachel Chu hebben sinds twee jaar een relatie en werken allebei in New York. Rachel heeft nog geen kennis gemaakt met de familie van Nicolas (Nick) maar nu met de bruiloft gaat daar verandering in komen. Nick is namelijk getuige van de bruidegom en hij wil Rachel aan zijn familie voorstellen. Wanneer deze te horen krijgt dat Nick een vrouw meeneemt draait de roddelmachine op volle toeren. Want wie is zij? Is zij wel ‘Young waardig’? Rachel weet niets van Nicks afkomst en daar heeft hij een goede reden voor. Wanneer de twee in Singapore arriveren, denderen de familieleden over hen heen. Rachel weet niet wat haar overkomt en Nick leert zijn familie nu pas écht goed kennen.

De aanleiding van dit verhaal is wat dé bruiloft der bruiloften, tussen nieuwgeld Araminta Lee en oudgeld Colin Khoo, beste vriend van Nick, teweeg brengt. Eenmaal in Singapore en onder familie is het Nick snel duidelijk hoe groot het verschil is tussen zijn gewenste leven en de verwachtingen die men van hem heeft gezien zijn status. Wat volgt zijn situaties die te gek voor woorden zijn. Hersenloze snobs en golddiggers in combinatie met oprechte en bescheiden magnaten, het is met vlagen te grappig. Echt binding krijgen met de personages doe je niet want daarvoor gebeurt er simpelweg teveel. Deze jetset kent de meest illustere types die, of je nu wilt of niet, een lach of ergernis bij je oproepen. Hoe rijker hoe dommer lijkt voor sommigen op te gaan. Maar toch…er zit wel een serieuze verhaallijn in dit boek verscholen. Naarmate alles vorm krijgt, des te duidelijker de familiebanden en dat verklaart vaak ook hun (maffe)gedrag. Het verschilt enorm per generatie hoe dat is en dat is wel kenmerkend. Nick laveert daar doorheen, op zoek naar de ideale combinatie die voor hem kan werken. De familiedruk waarmee hij te maken krijgt is enorm. Wat Rachel namelijk niet weet, weet de rest van Azië wel. En dat is natuurlijk hartstikke ongeloofwaardig, maar wel weer leuk.

Doordat Kwan per hoofdstuk vanuit een ander personage schrijft is het verhaal meer dan interessant. Het is een verhaal van uitersten. Had Nick nou echt verwacht dat de waarheid uiteindelijk niet boven water zou komen? En dan zijn maffe, kleurrijke en steenrijke familie. Hun (goedbedoelde) adviezen en jaloezie wisselen elkaar in hoog tempo af. Iedereen houdt Nick met argusogen in de gaten. Imagebuilding en damage control, daar draait blijkbaar alles om en dat zorgt voor sneue maar ook zeker vermakelijke situaties. Oppervlakkig en surrealistisch is het, maar dat is in dit boek allesbehalve erg, dat zorgt juist voor het humoristische aspect.

De buitenissige en schaamteloze manier van geld uitgeven, geheimen, de schijn ophouden, aanzien, familieschandalen, vooroordelen maar ook vriendschap en onvoorwaardelijke liefde wisselen elkaar in hoog tempo af. Het is een grappig, innemend, mooi, kortzichtig, stigmatiserend en vooral heerlijk boek. Dat de ouderen met kortingskaarten bellen naar het buitenland, men geschikt/ ongeschikt wordt bevonden door er een sociaal algoritme op los te laten is onvergetelijk grappig. En zo zijn er tig redenen om dit boek te gaan lezen.

De tegenstrijdigheden in dit verhaal, in combinatie met de grote diversiteit aan personages maken dat je dit boek in no time uit hebt. Maar dan heb je een probleem, want je hebt nog lang niet genoeg van deze bijzondere en bonte verzameling gekke rijke aziaten. “You love them or you hate them”, dat denk ik wel.

Dit beeldend geschreven verhaal bevat alles voor een aantal uren puur vermaak. Je blijft je afvragen in hoeverre het fictie is en wat non fictie, overdreven of niet, het blijft bizar. Crazy Rich Asians is een van de origineelste boeken in dit genre die ik recent las, een feelgood van de bovenste –Aziatische- plank. En gelukkig komt er een vervolg! Ik kan niet wachten. Vier decadente sterren!

Crazy Rich Asians 3 - Rich People Problems

Crazy Rich Asians 2 - China Rich Girlfriend

Crazy Rich Asians 1 - Crazy Rich Asians