Crazy rock-'n-roll stories

Donderdag, 2 maart, 2023

Geschreven door: Jean-Paul Heck
Artikel door: Peter van Bavel

Een boek om in één ruk uit te lezen

[Recensie] Journalist Jean-Paul Heck (1965) is hoofdredacteur van muziekmagazine Soundz, en schrijft en werkt aan het magazine van Muziek.nl, De Persdienst, HUMO en Jazzism. Eerder was Heck journalistiek actief voor onder meer Aloha, Oor, Off the Record, Nieuwe Revu en de Telegraaf. In 2004 won Heck de Jip Golsteijn Journalistiekprijs en in 2013 ontving hij de Sakko Cultuurprijs. Hij is woonachtig in Bergen op Zoom, drumt in een coverband en is al van kinds af aan groot fan van Queen-drummer Roger Taylor.

Eerder verschenen van zijn hand Fuck you very much! (2007) een bundel met verzamelde interviews en Jaarboek 2015 in Soundz (2015) met interviews en een voorwoord van Leo Blokhuis. Vanaf 2014 is muzikale duizendpoot Jean-Paul Heck tevens mede-organisator en programmeur van de Sena European Guitar Award. Gerenommeerde artiesten die deze prijs kregen uitgereikt waren Golden Earring gitarist George Kooymans, Slash (Guns ’n Roses), Steve Vai en Walter Trout.

Interviews van een legende met legenden
Er is veel aandacht op Social Media voor het boek Crazy Rock & Roll stories dat is verschenen op de rand van 2022 naar 2023. Het boek lijkt op de promotiefoto’s alleen wel tweemaal zo dik als dat het in werkelijkheid is. Ben ik dan toch weer in de manipulatieve macht van reclame getrapt?

Het boek(je) ziet er simpelweg fantastisch uit. In iedere winkel schreeuwt het boek je tegemoet door het gebruik van lettertypes (fonts) op de omslag die je direct aan muziekgroepen als Kiss, Sex Pistols en the Beach Boys doen denken. De muziekliefhebbers zijn hierdoor direct geattendeerd op deze bundel vol smeuïge feiten, anekdotes en waanzinnige verhalen over o.a. The Beatles, Rolling Stones, Queen, Eagles, Bee Gees en Stevie Wonder. En er is meer. Veel meer.

Het boek bestaat grofweg uit twee delen. Het eerste deel gaat over bovengenoemde bands en artiesten. Iedere artiest krijgt zijn eigen hoofdstuk dat wordt voorafgegaan door een voorstelling van feiten. Zo kun je zien wie er in de band zaten en zitten, wat hun hits waren, welke nummers Jean-Paul persoonlijk tipt om te beluisteren en welke interviews hij met een muzikant heeft gehad. En wanneer. Overige bronnen worden hier ook vermeld. Na deze leuke introductie lees je een korte biografie van de desbetreffende artiest/band. Wanneer je echt muziekliefhebber bent, heb je van veel van deze feiten al weet doordat je een volledige biografie hebt gelezen. De schrijfstijl is leuk, informatief, ontspannen en bevat qua inhoud toch nog nieuwigheden.

Het tweede deel draagt de titel van het boek zelf en bevat losse paragrafen over allerlei artiesten. Hier vind je vele persoonlijke ervaringen die Jean-Paul Heck opdeed bij zijn ontmoetingen met beroemdheden. Hier zitten geweldige anekdotes bij, waarbij de dubbele ontmoeting met Kiss bassist en zanger Gene Simmons mij voor altijd zal bijblijven.

Zoek je een cadeau voor een muziekliefhebber? Zoek niet langer! Interviews van een legende met legenden. Legendarisch leuk! Hopelijk een snelle en dikkere opvolger. De archieven zullen meer dan toereikend zijn.

Een popjournalist van de buitencategorie die al vijfendertig jaar lang de muzikale wereld weet te verrijken middels interviews met alle legenden uit de muziekhistorie schrijft een boek dat mij weet te verrassen en dat van mij veel langer had mogen duren.

Eerder verschenen op Boeken-cast