Daar waar de rivierkreeften zingen

Zaterdag, 20 augustus, 2022

Geschreven door: Delia Owens
Artikel door: Demi Stein

Het moerasmeisje

[Recensie] Kya Clark leeft met haar ouders, twee oudere zussen en oudere broer in het moeras van Barckley Cove. Op een dag besluit haar moeder de kinderen achter te laten bij hun vader, omdat ze het gewelddadige gedrag van hem niet langer aan kan.

Kort daarna vertrekken ook de zussen van Kya. Haar broer leert haar hoe ze hun vader kunnen ontwijken en wanneer hij het gevoel heeft dat ze het wel aankan, verdwijnt ook hij. Kya leeft vervolgens een eenzaam leven samen met haar vader.

Na een schokkende gebeurtenis verdwijnt haar vader. Kya verwacht dat hij wel terug zal komen, maar helaas, ze blijft alleen achter in het moeras.

Als jong meisje leert Kya hoe ze moet overleven door vis en groenten uit de moestuin te verruilen voor andere levensmiddelen. Ze voelt zich thuis in het moeras en beschouwt de natuur als haar school. Echter blijft ze niet altijd alleen, ze komt in aanmerking met twee jongemannen vanuit de stad. Wanneer één van hen overlijdt valt de verdenking onmiddellijk op Kya.

Dans Magazine

Bedwelmende debuutroman
Delia Owens kwam in 2018 uit met haar debuutroman Where the crawdads sing waar inmiddels miljoenen exemplaren van verkocht zijn. Dit enorme succesverhaal is sinds 28 juli in de bioscoop te zien en de reacties zijn veelbelovend. Naast het schrijven van haar roman, is Owens een natuurschrijfster, zo heeft ze bijvoorbeeld tientallen jaren doorgebracht in Afrika voor het bestuderen van wilde dieren.

Het eerste wat opvallend is aan dit verhaal is hoe Owens de omgeving weet te omschrijven. Al vanaf het begin word je meegenomen in zeer sfeervolle en gedetailleerde beschrijvingen waardoor je als lezer een heel goed beeld kan vormen van de omstandigheden waar Kya in leeft. Deze omstandigheden zijn echter zo schrijnend dat je direct sympathie voor haar voelt en erachter wil komen hoe het haar zal vergaan.

Het leven van Kya is niet makkelijk. Als jong meisje leert ze zichzelf dingen aan waar een normaal kind niet aan hoeft te denken en dat maakt dit verhaal heel rauw. Tegelijkertijd is het interessant om te ontdekken hoe een kind creatief nadenkt over oplossingen en zichzelf in leven weet te houden. Ondanks dat het bijna niet voor te stellen is, komt Kya als een heel realistisch personage over. Het is hierdoor gemakkelijk om een band te krijgen met haar, waardoor het verhaal echt gaat leven en je het in je hart sluit.

Kya wordt, zoals hierboven beschreven, verdacht van de moord op een jongen. Hij wordt dood gevonden in het moeras en is een vrij geliefd persoon in het dorp. Echter door hoe vreedzaam Kya is en hoe onschuldig zij overkomt, kan je je niet voorstellen dat zij het gedaan kan hebben. Je wordt vervolgens meegenomen in scenes vanuit Kya wat zij meemaakt met de twee jongemannen en scenes vanuit de twee recherches die onderzoek doen naar Kya en de dood van deze jongeman. Owens weet dit enorm sterk neer te zetten, waardoor je simpelweg geen vermoeden hebt over hoe dit gaat aflopen. Pas wanneer de ontknoping om de hoek komt kijken en het verhaal bijna ten einde is, kom je erachter hoe de vork in de steel zit, waardoor je verwart en geschokt, maar op een positieve manier, dit boek weglegt.

Daar waar de rivierkreeften zingen is een roman die je in je hart sluit, die ontroerend en heftig is, maar ook een prettig gevoel achterlaat. Oftewel die een rollercoaster aan emoties met zich meebrengt. Het is prachtig en sfeervol beschreven en zeker een ‘must-read’. De film is ook zeker de moeite waard, gezien het dicht bij het verhaal is gebleven en de sfeer van het boek perfect heeft overgebracht naar het scherm.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2