Dagen van zand

Dinsdag, 20 juli, 2021

Geschreven door: Aimée de Jongh
Artikel door: Saskia Imbert

Het is mooi, boeiend en compleet

[Recensie] Ik ben nog niet helemaal thuis in de wereld van graphic novels, maar heb het afgelopen jaar toch al een paar pareltjes ontdekt. Zo las ik bijvoorbeeld van de Nederlandse Aimée de Jongh De terugkeer van de wespendief een tijdje geleden. Een indringend verhaal, volledig in zwart-wit, knap. Ik keek dus vol ongeduld uit naar haar nieuwste werk, Dagen van zand. Zelfs mijn hoge verwachtingen voor deze graphic novel werden nog overtroffen, schitterend!

Dit lijvig boek met een bijzonder mooie kaft is een hit in Frankrijk. Gelukkig wordt er in Nederland en Vlaanderen ook aandacht aan Dagen van zand geschonken. Hopelijk maakt de graphic novel dus ook zijn opmars bij ons.

Dagen van zand brengt het verhaal over de Dust Bowl. Deze stofstormen teisterden een groot gebied van de Verenigde Staten in de jaren dertig van de vorige eeuw.

John, een jonge fotograaf, wordt door de FSA (Farm Security Administrarion) naar het getroffen gebied gestuurd. Deze Amerikaanse overheidsinstantie werd speciaal opgericht om de armoede in dit gebied bekend te maken om zo de nodige hulp te verkrijgen.

Tijdens zijn reis merkt John al snel dat het stof echt overal zit, in de kleinste kieren en in de kleinste poriën. Aimée de Jongh weet dit voortreffelijk in beeld te brengen met een warm en beperkt kleurenpalet. Als lezer voel je als het ware de droogte, het stof.

John is niet direct overal welkom, hij moet het vertrouwen zien te winnen van de bevolking. Met het aandoenlijke jongetje Cliff bouwt hij een zeer mooie band op. Als hij wel wordt toegelaten in het leven van sommige bewoners, dringt het pas echt tot John door hoe erg de situatie is. Is hij wel in staat om dit alles met zijn foto’s over te brengen bij een publiek? Kan hij de ellende en de emoties op papier vatten?

De auteur van deze graphic novel is daar alvast wél in geslaagd. Aimée de Jongh weet zowel de praktische omstandigheden als de emoties perfect weer te geven. Het stof in de huizen, het stof in de longen. De acceptatie, de moed en het verdriet. Mooi, mooi.

Dagen van zand is een zeer boeiend verhaal. Als lezer krijg je een zeer goed beeld van de situatie waarin de mensen in dit gebied leefden. Het krantenpapier tegen de muur en de omgekeerde kopjes en schotels, om het stof tegen te houden. De mensen die het gebied verlaten op zoek naar een beter leven, en de mensen die wel in hun huis blijven. En dan is er ook nog plaats voor een mooi, maar toch triestig, liefdesverhaal.

Ook informatief heeft deze graphic novel veel te bieden. Vooraan in het boek is een landkaart opgenomen zodat de situering zeer duidelijk is. Ieder hoofdstuk wordt ingeleid door een foto uit het archief van de FSA, interessant en zeker een knappe meerwaarde! En het boek sluit af met een dossier, achtergrondinformatie en nog meer foto’s. Het verhaal achter dit verhaal wordt nog boeiender en duidelijker door al deze extra toelichtingen.

Ook wordt er dieper ingegaan op de klimaatproblematiek, hoe de droogte is ontstaan. Dit zet zeker aan tot nadenken! Dagen van zand heeft mij ook een mooi stukje geschiedenis getoond. De economische crisis en de gevolgen, niet alleen in Wall Street maar in het hele land. De Dust Bowl en de levensomstandigheden. Zeer verrijkend.

Maar ook de morele kwestie speelt een belangrijke rol in deze graphic novel. In hoeverre kan en mag je beelden manipuleren? Kan je alles op een foto vatten of speelt het belangrijkste zich juist buiten het beeld af?

Bij de echte kenners en liefhebbers staat Dagen van zand natuurlijk al op de boekenplank te pronken. Nog niet bekend met graphic novels? Ik vind dit boek zeer toegankelijk als eerste kennismaking met dit genre, mooi en boeiend en compleet. Zeer zeker een aanrader dus! Dat Aimée de Jongh de nodige research heeft gedaan en drie jaar aan dit boek heeft gewerkt, mondt dus uit in een pareltje. De tekeningen heeft ze grotendeels via de computer uitgewerkt. Bladspiegel, karakters, kleuren, emoties,… het plaatje klopt volledig.

Ik geef zelden dé vijf sterren, maar zonder enige twijfel verdient Dagen van zand ze alle vijf, heel terecht! Applaus!