Dalai Lama, De biografie

Dinsdag, 12 januari, 2021

Geschreven door: Tenzin Geyche Tethong
Artikel door: Silke Wimme

Een zeer bijzondere weergave over het leven van een bijzondere man

[Recensie] Ik heb een enorme fascinatie voor het Verre Oosten en stond dan ook te popelen naar het nieuwe biografische boek over Zijne Heiligheid de Veertiende Dalai Lama, geschreven door niemand minder dan Tibets voormalige minister van Buitenlandse Zaken en de jarenlange vertrouweling van de Dalai Lama Tenzin Geyche Tethong. De familie van de auteur is bovendien reeds generaties lang in dienst voor de Dalai Lama.

Toen ik het boek voor de eerste keer in mijn handen kreeg was ik positief verrast, wat een mooie editie is dit, er is duidelijk met veel zorg aan gewerkt. Het heeft een hardcover en bevat vele illustraties, zowel foto’s, prenten als documentatie zoals oude krantenknipsels, brieven etc. Visueel is het een echt pareltje!

De auteur begint, na een korte inleiding, bij de dood van de dertiende Dalai Lama en de zoektocht naar zijn opvolger. Eenmaal de veertiende Dalai Lama gevonden is volgen we hem vanaf zijn eerste stappen tot heden. Als vijfjarige kwam hij in Lhasa aan als “de” opvolger en kreeg hij een nieuwe naam Tenzin Gyatso. Sindsdien heeft hij een lange weg afgelegd, niet alleen is hij wereldlijke leider geworden maar hij won ook nog eens de Nobelprijs voor Vrede. Vandaag is hij één van de meest invloedrijkste personen wereldwijd. Sinds de jaren ’50 zet hij zich geweldloos in voor vrede in zijn thuisland Tibet, dat reeds tientallen jaren onderdrukt wordt door China en dit blijkt geen makkelijke opdracht te zijn.

Het boek bevat een gedetailleerde opsomming van feiten en data over de Dalai Lama’s doen en laten. Hierbij had een inleiding en een nawoord door een Westerse specialist in de Tibetaanse cultuur en geschiedenis een meerwaarde geweest, het zou namelijk de lezers makkelijker gemaakt hebben om bepaalde zaken en feiten te kunnen duiden. Je dient er tevens ook indachtig voor te zijn dat het boek geschreven werd vanuit het Tibetaanse standpunt, de auteur is van Tibetaanse afkomst en zijn familie is reeds generaties lang trouw aan de Dalai Lama. Dit is natuurlijk interessant, maar wanneer de auteur het over bepaalde onderwerpen heeft zoals bijvoorbeeld China is hij zeer bevooroordeeld.

Schrijven Magazine

Grote delen van het boek gaan over het Tibetaans-Chinees conflict, de Indiaans-Tibetaanse band en de politieke rol van de Dalai Lama. Je zult met deze biografie niet onmiddellijk de ‘persoon’ achter de Dalai Lama leren kennen, maar wel zijn rol als leider in het jarenlange conflict met China. Het boek ademt spiritualiteit uit, zo zal men bijvoorbeeld wanneer men het heeft over Tenzin Gyatso steeds ‘Zijne heiligheid de veertiende Dalai Lama’ gebruiken als aanspreking, ook andere hoogwaardigheidsbekleders binnen en buiten Tibet zullen steeds op respectvolle manier genoemd worden, wat ik wel zeer mooi vond. Ik miste hier wel een namenlijst in de bijlage, er komen niet alleen veel personages voor in het boek, zoals Dalai Lama’s familieleden, zijn leerkrachten, mensen die hem bijstaan, etc, maar de meeste Tibetaanse namen zijn ook nog eens langer dan onze Westerse, dit zorg tijdens het lezen soms wel voor wat verwarring. Af en toe moest ik eventjes terugbladeren, want ik wist ofwel niet meer wie wie was, ofwel was ik de ene ingewikkelde Tibetaanse naam aan het verwarren met de andere.

Deze biografie is een zeer bijzondere weergave geworden over het leven van een bijzondere man. Omdat de auteur alles vanop de eerste rij heeft kunnen meevolgen en bovendien ook nog eens toegang had tot vertrouwelijke documenten, die hij met toestemming van de Dalai Lama hier mocht publiceren, is het bovendien een waarheidsgetrouw naslagwerk geworden. Volgens mij zijn er weinig biografieën zo gedetailleerd en correct weergegeven als deze. Kortom deze biografie van de Dalai Lama is een mooi boek, eentje om te koesteren. 4 sterren.