Dames in zwaar weer

Dinsdag, 6 juli, 2021

Geschreven door: Nienke van Opstal
Artikel door: Richtje Scholtmeijer

Een grote verscheidenheid aan dames (en heren)

[Recensie] Dames in zwaar weer van Nienke Opstal is een verzameling verhalen waarin vooral vrouwen centraal staan. Ieder verhaal staat op zichzelf. Er komen verschillende soorten vrouwen in voor: jong, oud, sterk, zwak, met mentale problemen, zonder mentale problemen, met partners en/of kinderen, zonder partners en/of kinderen. Ook zijn er een paar verhalen met een mannelijke hoofdpersoon.

Dat is ook meteen het sterke punt van dit boek; de grote veelzijdigheid aan verhalen. De bundel kent 22 verhalen, en geen enkel verhaal lijkt op het vorige. Ze spelen zich af in verschillende landen, zoals Italië, Amerika maar ook Nederland. De verhalen hebben verschillende lengtes, sommige beslaan een paar pagina’s, terwijl andere uit meerdere hoofdstukken bestaan.

Voor ieder verhaal heeft Nienke van Opstal een volledig nieuw personage weten te bedenken, met zijn of haar eigen karakteristieken, meningen en problemen. De vrouwen in het boek zijn geen ‘heldinnen’ of perfecte wezens. Zo gaat de hoofdpersoon in Rood vreemd met haar autodealer en ontkent Annie in Later dat ze ziek is.

Niet alle verhalen zijn even diepgaand, aangrijpend en emotioneel. Sommige zijn heel ‘gewoon’, zoals het verhaal waarin de ik-persoon eigenlijk te oud wordt om haar huis te onderhouden of het verhaal waarin Nina haar grootouders bezoekt. Dat niet alle verhalen even diepgaand zijn, is niet erg. Juist dit zorgt voor nog meer afwisseling in de verhalen. Daarnaast zorgen de alledaagse thema’s ervoor dat veel lezers zich wel in één of meerdere verhalen en personages zullen herkennen. En zelfs als je niet in de personages herkent, blijft het een interessant om je in de denkwereld van een ander te verplaatsen. Dat dat in één boek 22 keer kan, is alleen maar een groot pluspunt.

Dames in zwaar weer is het debuut van Nienke van Opstal. Ze woonde vijf jaar in de Verenigde Staten en was werkzaam in het onderwijs. Hier kwam ze in aanraking kwam met uiteenlopende groepen in de samenleving. Deze ervaringen zette ze om in de verschillende verhalen in het boek.

Van Opstal slaagt er in dit boek 22 keer in om een sterk verhaal neer te zetten, soms met verrassende wendingen, soms sterk in hun eenvoud.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles