Dank je feestelijk

Zaterdag, 21 januari, 2023

Geschreven door: Lisanne Stam
Artikel door: Karin Kallenberg

Het leven heeft geen draaiboek

[Recensie] Van iemand die een tekstbureau runt, mag je verwachten dat ze het klappen van de zweep kent als het om schrijven gaat. Lisanne Stam (een schrijftijger zoals ze zich in het dankwoord noemt) publiceerde zes boeken in het feelgood genre. Ik bespreek haar laatste: Dank je feestelijk. En om in stijl te blijven, dit lezen was een feestje, haar geoefende pen stelt nergens teleur.

Dank je feestelijk is met veel vaart geschreven, zoals het hoort bij een feelgood. Lisanne Stam sleept je mee met haar vlotte stijl en creëert spanning en intriges zodat je door wil blijven lezen. Daarbij ontbreekt de humor niet, laat dat maar aan deze auteur over. Ook dat is bij een feelgood onmisbaar.

Een draaiboek
Het plot is origineel. Gwen is eigenaresse van FESTUM. Samen met collega’s Rubi en Marin organiseren ze allerlei feesten. Van een trouwerij tot een vrijgezellenpartij, tot een verrassingsfeest, you name it, zij regelen het voor de klant. Voor alle categorieën is er een draaiboek waar de Festum-werknemers zich aan dienen te houden. Een link met de ondertitel van Dank je feestelijk: het leven heeft geen draaiboek. Tot er op een dag het onverwachte verzoek komt om een scheiding feestelijk te omlijsten. Een zogeheten ik-wil-van-je-af-feestje.

Gevoelens
Gwen accepteert de uitdaging. Dit soort vieringen blijken een gat in de markt en vormen uiteindelijk het grootste deel van de opdrachten die het bedrijf krijgt. Er zitten echter haken en ogen aan. Het feit dat partners van elkaar af willen kan op zijn minst tot ongemakkelijke situaties leiden. Maar de werknemers bij FESTUM zijn vóór alles feestmusketiers, zoals ze zichzelf noemen en geen mediators. Toch roept het bij de romantische Gwen af en toe conflicterende gevoelens op. Bijvoorbeeld wanneer Xavi en Yara haar willen inhuren. Dan ontspint zich de plot.

Ach, die Gwen. De ene keer draagt ze haar hang pak en de andere keer Louboutins met de bekende rode zool. Daarbij is ze in al haar onhandigheid de Nederlandse Bridget Jones. Je gaat van haar houden. De hoofdstukken waarin zij aan het woord is, worden afgewisseld met stukken waarin Xavi vertelt. Dit houdt de aandacht vast. Gaandeweg leer je ook hem beter kennen.

Dank je feestelijk zit goed in elkaar. Het is romantisch. Grappig. Vol actie en beproevingen. Het voldoet aan alle criteria die we bij een feelgood willen zien. Het enige minpuntje vind ik de voorspelbaarheid, maar bij dit genre is dat voor sommige lezers juist een pluspunt. Voor liefhebbers van een lekkere feelgood die eens even helemaal in een boek weg willen duiken, is nummer zes van Lisanne Stam een aanrader. Ook als een ik-wil-van-je-af feestje voor jou niet aan de orde is.