Das Große Hüttenwanderbuch

Zaterdag, 4 mei, 2019

Geschreven door: Heinrich Bauregger
Artikel door: Kerstin Thederan

Het niet zo grote huttenboek

[Signalering] Laat je niet misleiden, zoals ik, door alleen op basis van de titel, Das Große Hüttenwanderbuch, het boek te kopen. Je koopt geen anthologie of encyclopedie van hutten in de Alpen. De ondertitel geeft aan dat het over Genusstouren naar 100 hutten in het grensgebied van Beieren en Oostenrijk gaat, de Kalkalpen van de Allgäu tot Salzburg. De titel is dus nogal ambitieus te noemen, maar begrijpelijk als je weet voor wie deze gids, samengesteld door de Münchense auteur Heinrich Bauregger en uitgegeven door de Münchense uitgever Bruckmann, geschreven.

Zuid-Beieren trekken graag voor een weekendje ‘hun’ bergen in en dan is dit een prima naslagwerk om de vrijdag tevoren even door te spitten en een keuze te maken. De 100 hutten zijn geselecteerd op basis van hun makkelijke bereikbaarheid in wat de auteur in het voorwoord nogal tactloos de ‘Bayerische Alpen’ noemt (iets meer dan de helft van de selectie ligt op Oostenrijks grondgebied). Ze zijn allemaal makkelijk aan te lopen (zijn er dan die dat niet zijn, vraag ik mij af) en daar waar het startpunt met openbaar vervoer te bereiken is, geeft hij dat ook telkens aan. Daarnaast worden alle aanlooproutes beschreven, de eventuele doorsteken naar andere hutten en de beklimmingen naar de eigen Hüttengipfel, met moeilijkheidsgraad. De erg kleine kaartjes dienen daarbij slechts ter oriëntatie.

Dit gezegd zijnde vraag ik mij meteen af wat de meerwaarde is van dit boek, ook voor Zuid-Duitsers. Dezelfde informatie is namelijk ook in het uitstekende huttenoverzicht van de Duitse en Oostenrijkse Alpenverein-websites te vinden. Dat het boek voor elke hut een anekdote, stukje geschiedenis of een pluim voor de huttenwaarden over heeft, is mooi meegenomen. Of dat zijn aanschafprijs waard is, laat ik graag des lezers oordeel over.

Eerder verschenen in Bergen Magazine