De 100

Zaterdag, 24 oktober, 2020

Geschreven door: Kass Morgan
Artikel door: Willemijn Gigase

Een nieuwe kijk op een bekende serie

[Recensie] Door kernrampen en straling is de aarde onbewoonbaar geworden. Al driehonderd jaar leeft de mensheid in een enorm ruimteschip. Als de voorraden op beginnen te raken moet de raad met een oplossing komen. Ze sturen 100 jonge gevangenen naar de aarde om te kijken of ze daar kunnen overleven. Voor een aantal van deze criminelen betekent dit een tweede kans: in het ruimteschip was het voor sommige wachten op de doodstraf. Als ze op aarde aankomen merken ze dat het misschien allemaal op hetzelfde neerkomt…

De serie
De meeste hebben wel al gehoord van The 100. De serie die op de boeken van Kass Morgan is gebaseerd is inmiddels over de hele wereld een hit. Het zijn inmiddels 7 seizoenen. Met dit eerste boek, De 100, kom je een heel eind in het eerste seizoen. Maar om meteen met de deur in huis te vallen: het boek is heel anders dan de serie.

Personages
Als je de serie kent kom je alsnog personages tegen waar je nog niet eerder van gehoord hebt. Daarnaast zitten sommige karakters die je wel kent niet in dit boek. De geschiedenis van deze karakters is ook helemaal anders. Het is dan ook beter om het boek van de serie te scheiden. Het concept waar de serie op gebouwd is komt wel mooi overeen met het boek.

De 100
Het verhaal wordt verteld in vier perspectieven: Clarke, de dochter van twee wetenschappers die zijn gestraft met de dood, Wells, de zoon van de kanselier, Bellamy, die meegaat naar de aarde om zijn zusje Octavia te kunnen beschermen, en Glass. Bij ieder hoofdstuk krijg je informatie over een ander karakter. Ze hebben allemaal een zware jeugd gehad waar je door middel van de flashbacks achter komt. Dit maakt het erg spannend omdat je steeds een nieuw stukje van de puzzel krijgt.

De hoofdstukken zijn kort. Dit geeft je het gevoel als je het boek zo uit hebt gelezen. De schrijfstijl is ook erg makkelijk om te volgen. De 100 eindigt op een cliffhanger, waardoor je meteen de andere delen in huis wilt halen. Gelukkig kan dat ook: de vier delen zijn inmiddels allemaal in het Nederlands verkrijgbaar!

Als je de serie nog niet gezien hebt, maar ook als je hem supertof vond en meer wilt weten, is dit boek zeker een aanrader! Naast de prachtige cover is het net alsof je backstage staat bij de serie. De karakters komen echt tot leven. De paniek en wanhoop van de personages kun je bijna proeven en de rijke spanning houd je in zijn greep. Dit boek voelt meer aan als een introductie, maar het zet de toon voor de rest van de serie.

Eerder verschenen op willemijngigase.com