De aardappeleters

Zaterdag, 5 februari, 2022

Geschreven door: Joost Engelberts, Joris Vermeer, Bas Zwartepoorte
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Nee, het gaat niet over aardappels

[Recensie] Veel mensen zullen ademloos gekeken hebben naar de serie De aardappeleters. Wie de serie niet gezien heeft en het gelijknamige boek in de winkel ziet liggen zou zomaar kunnen denken dat het over aardappels gaat. Dat is niet zo. Joris Vermeer (presentator), Joost Engelberts (regisseur) en Bas Zwartepoorte (cameraman) zochten, en ik citeer: “een naam die lekker Hollands was, een die recht doet aan de lompe neiging van Nederlanders om de meest verfijnde gerechten en invloeden naar eigen smaak door elkaar te prakken.”

Ze zochten naar gerechten die door Nederlanders geïmporteerd en zodanig aan onze smaak aangepast zijn dat er van het originele recept niets of weinig meer over is. Vervolgens reizen ze de wereld over op zoek naar de oorsprong, de geschiedenis en het echte recept. En ja, ook de aardappel zelf komt voorbij in de vorm van het lekkerste frietje ooit. Op hun reizen beleven ze het ene avontuur na het andere, komen zeer bijzondere personages tegen en maken kennis met delen van de wereld waar je soms geen idee van hebt dat ze bestaan.

De aardappeleters is een uitgebreid verslag van die reizen. Uitgebreider dan de televisieserie. Van de twintig gerechten die ze achternareizen worden de originele recepten gegeven. Met twintig recepten kun je een groot formaat boek als De aardappeleters geen kookboek noemen. Dat is het dan ook zeker niet. Alhoewel je vast en zeker een aantal recepten daadwerkelijk zult maken is dit veel meer een (culinair) reisverslag dat bol staat van geschiedenis, achtergronden en avonturen. En dat alles is voorzien van de mooiste foto’s. Het ene verhaal is nog fascinerender dan het andere.

Echt een geweldig recept is de pulled pork van Yvette van Boven. Gemaakt in een rookoven die vervolgens de oven in gaat. Je moet het maar bedenken. De babi pangang met echt varkensbloed zal niet iedereen fijn vinden. Maar de echte originele goulash van de Hongaarse Mark is ook een pareltje. En zo zijn er nog een aantal. Er is geen inkijkexemplaar dus ik som hier even de twintig gerechten waar het allemaal om draait voor je op:

Het Weer Magazine

Babi panggang, couscous, sushi, Vietnamese loempia, patat, goulash, moussaka, taco, kaasfondue, barbecue, boeuf stroganoff (wat een verhaal!!), ceviche, paella, schnitzel, steak, spaghetti bolognese, rijsttafel, shoarma, coq au vin (snel een keer maken) en roti. Je ziet dus wel dat het echt de hele wereld overgaat.

Wat het boek zo bijzonder en heel aantrekkelijk maakt is het feit dat de verhalen, de foto’s en de recepten een naadloos geheel vormen en allemaal boeiend en de moeite waard zijn. Nog maar eens een keer de serie terugkijken nadat je het boek gelezen hebt. Wellicht dat je dan nog meer ziet dan je deed. En na het kijken het boek voor een tweede keer lezen. En dan koken. Zeker en vast koken.

Geweldig boek voor een prima prijs.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl