De allermooiste dorpen van Nederland

Donderdag, 24 september, 2020

Geschreven door: Quinten Lange
Artikel door: Evert van der Veen

50 uitverkoren dorpen

[Recensie] De ANWB vroeg haar leden naar hun mening over het mooiste dorp. Zo’n 30.000 mensen deden mee en het resultaat is dit prachtige en sfeervolle boek waarin 50 dorpen worden gepresenteerd. Winnaar is het dorp Winsum in Groningen. Uit eigen ervaring van de afgelopen zomer kan ik zeggen dat de provincie werkelijk een ontdekking is en meer dan de moeite waard om eens te bezoeken. Het landschap wordt gesierd door vele mooie dorpen. Hoewel dat niet met zoveel woorden wordt gezegd, wil deze bundeling van 50 dorpen niet suggereren dat er geen andere mooie dorpen zouden zijn. Die zijn er zeker en ik kan me voorstellen dat menig lezer wel een dorp in gedachten heeft waarvan hij denkt: dat had er óók in mogen staan.

Er wordt een aantal criteria gehanteerd om de schoonheid van een dorp te bepalen zoals beschermd dorpsgezicht, authenticiteit, ruimtelijke samenhang, levendigheid, streekeigen karakter, aanwezigheid van monumenten, verhouding van bebouwing en groen.

Ieder dorp wordt ingeleid met een korte typering, geeft een wandelroute en tips voor plaatselijke horeca. Ook is er een interview met een dorpsbewoner. Dorpen die er wat mij betreft echt uitspringen zijn Hegebeintum, met de hoogste terp van ons land (8.80 meter) en Giethoorn, met 177 bruggetjes. Ook De Rijp, waar Leeghwater is geboren, is bijzonder sfeervol. Andere plaatsen die opvallend mooi zijn: Zaandijk met oude industriële molens, Broek in Waterland dat vroeger een belangrijke haven aan de Zuiderzee was, Drieschor in Zeeland waar de huizen rond de kerk gegroepeerd zijn en Vijlen in Limburg dat 195 meter hoog ligt.

Het boek is rijk en aantrekkelijk geïllustreerd en laat zien – voor wie het nog niet wist – dat ons land vele pareltjes van dorpen heeft die het bezoeken meer dan waard zijn. De korte kernachtige tekst leest prettig en biedt in eerste instantie voldoende informatie.

Misschien een idee voor een vervolg: een verkiezing van de 50 allermooiste kleine stadjes van ons land.