De Ark

Dinsdag, 5 januari, 2021

Geschreven door: Wanda Bommer
Artikel door: Peter van Bavel

Wat een hemels verhaal

[Recensie] Wat een onrechtvaardig vak is het schrijvers vak. Een relatief kleine club auteurs, veelal vanuit andere landen dan de Lage Landen, bepaalt voor een groot deel wat Nederland leest. Het maakt niet zoveel uit wat ze schrijven, het wordt toch wel gelezen. En auteurs die bij ons als het ware om de hoek wonen en werken, laten we gemakkelijk links liggen. De mens is een vreemd wezen.

Wanda Bommer schreef met De Ark haar zesde roman en het kan na deze introductie geen verrassing zijn, dat de vorige vijf ongemerkt aan mij voorbij zijn gegaan. Deze keer bladerde ik door de najaar catalogus van Uitgeverij Brandt en mijn oog viel op een kleurrijke spetterende omslag. Het boek schreeuwde mij toe om gelezen te worden en dat is wat ik deed.

Wanda Bommer schreef twee verhalen in éen boek die een grote relatie met elkaar hebben. Ze worden niet na elkaar verteld maar door elkaar heen. Dat is vernieuwend en succesvol gedaan. Enerzijds volgen we Leonoor, een auteur die in het kader van research voor een nieuw boek, een driedaagse bootreis boekt op De Ark, een feestboot die vanuit Barcelona een rondvaart maakt voor een doelgroep van duizenden seksende, flirtende, drinkende en flanerende jongeren.

Het boek moet een remake worden van het bijbelverhaal van Noach die een gigantische Ark moest bouwen om de aangekondigde zondvloed te overleven, nadat God had aangegeven, teleurgesteld te zijn geraakt in de mensheid.

Leonoor is in de veertig en is er onlangs achter gekomen dat haar man haar veelvuldig heeft bedrogen. Naast research is het zoeken van avontuur een ander motief om alleen te gaan. Ze ontmoet in het vliegtuig naar Barcelona de veel jongere Ties. Ties intrigeert haar en heeft tijdens de reis door dat hij geen andere keuze heeft dan Leonoor te vergezellen op haar bootreis. De oudere auteur en de jongere crimineel draaien om elkaar heen en ontmoeten tijdens de trip een aantal andere reizigers die net zo kleurrijk zijn als de omslag van het boek.

Door het verhaal heen loopt een registratie van een televisieprogramma waar een bekende televisiepersoonlijkheid een gesprek aangaat met een bijzondere gast: God. God verschijnt in vele gedaantes voor het Nederlandse televisiepubliek en de honderden gasten in de televisiestudio. Iedereen ziet God zoals hij zich God zou voorstellen. God heeft slecht nieuws en geeft aan dat we ,na de in het Oude Testament beschreven zondvloed, als mensheid direct de fout weer zijn ingegaan. De laatste jaren maken we er helemaal een bende van, zo oordeelt hij. En hij schetst haarfijn de toekomstperspectieven van ons, mensen.

Het raakvlak tussen beide ineengevlochten verhalen is de thematiek rondom het eerste bijbelboek. Leonoor en Ties staan als een soort Adam en Eva symbool voor het overtreden van bijbelse geboden als ontrouw, criminaliteit, losbandigheid, familieperikelen, goddeloosheid, overdaad en hebzucht. De wijze waarop de mensheid ongevraagd feedback ontvangt van de schepper is confronterend en bovenal enorm terecht. Het oordeel en het inhoudelijk betoog laat er geen twijfel over bestaan. We zijn niet zuinig geweest op moeder aarde en omdat we de eerdere signalen niet serieus hebben genomen, is God nu zelf weer aan zet.

Het is betoverend goed geschreven, heeft spanning, romantiek en een enorme boodschap. Mijn God, wat een hemels verhaal. De deadline voor mijn Top 3 van 2020 is al verstreken voordat ik De Ark las. Dit boek had zeker zijn plek verdiend. Voor je leeslijst, voor de lol of voor een laatste oordeel: Lees dit boek. Ook voor goddelozen. Vijf sterren voor dit Nieuwste Testament.

—

De Ark

Auteur: