‘De ballade van slangen en zangvogels’

Vrijdag, 19 juni, 2020

Geschreven door: Suzanne Collins
Artikel door: Perfecte Buren

Met dit boek gaan we 64 jaar terug in de tijd. De periode vlak na de eerste, mislukte, opstand tegen het Capitool. Het verhaal speelt zich af op de vooravond van de tiende Hongerspelen. Collins legt de focus in dit boek op de zogeheten “donkere dagen’ van Panem.

Coriolanus Snow is 18 jaar wanneer hij zich voorbereid op de tiende jaarlijkse Hongerspelen. Dit is voor hem de kans om zijn eens zo machtige en prestigieuze familie terug opwaarts te helpen. Op dit moment heeft zijn familie het zeer zwaar, ze hebben nog nauwelijks eten. Ze moeten zich op alle mogelijke manieren behelpen om de schijn hoog te houden. Er ligt dus een zware last op de schouders van Coriolanus Snow. Zijn kans op roem en succes ligt op hem te wachten als mentor in de spelen. Maar dan blijkt dat hij een klein, tenger meisje van district 12 toegewezen krijgt als tribuut. Zijn hierdoor al zijn kansen verkeken?

Vanaf de eerste pagina’s werd ik reeds een groot verschil gewaar met de andere delen van De Hongerspelen. Ik moest in eerste instantie zeer hard wennen aan de namen van de verschillende personages. Aangezien deze niet de meest voor de hand liggende zijn, vergde dit toch wel wat extra aandacht. Eens hieraan gewend, werd ik helemaal meegezogen in het verhaal.

Het was een vreemde gewaarwording om voornamelijk over Snow te lezen. Een personage dat in de trilogie als slecht gekenmerkt staat, doorloopt een hele evolutie in deze prequel. Het is een jonge man in de fleur van zijn leven. Collins laat zijn karakter doorheen het boek mooi evolueren. Je voelt als het ware met hem mee, met de keuzes die hij moet maken. Keuzes die allesbepalend zijn. Deze keuzes zullen een belangrijke rol spelen in de rest van zijn leven en dat van zijn familie. Snow moet keuzes maken die kunnen leiden tot zegevieren maar evengoed tot totale ondergang. In de arena is het een kwestie van leven of dood, daarbuiten krijgt hij een grote sympathie voor zijn tribuut en zijn het zeer andere emoties en karaktertrekken die naar voren komen. Het is prachtig hoe Collins al deze facetten van Snow zijn karakter zo accuraat en zo veelzijdig weet te beschrijven. Met bijna als centraal mantra doorheen het hele verhaal:’ Sneeuw komt er altijd bovenop’. Langs de ene kant zet hij alles op alles om de spelen te winnen, anderzijds wil hij ook het beste voor zijn tribuut. Hieruit ontstaat bijvoorbeeld het idee van de sponsoring, dat we kennen uit de andere boeken.

Trouw

Eigenlijk kan algemeen gezegd worden dat alle karakters doorheen het boek zeer sterk zijn uitgewerkt. Ieder personage heeft zijn eigen kenmerken, waar veel aandacht aan besteed is. Algemeen is ook het hele verhaal mooi uitgewerkt. Je leest en leert echt over het ontstaan van de Hongerspelen. Hoe en waaruit de ideeën ontstaan en verder uitgewerkt zijn.

Colins heeft een leuke en vlotte schrijfstijl. Opnieuw werd ik helemaal meegezogen in het verhaal. Hoewel ik wel het gevoel had dat in dit boek de onderliggende boodschap en de evolutie van de hongerspelen en van Snow een grotere rol speelden dan de spelen zelf. Hierdoor zat er ook minder snelheid in dit boek dan in de andere 3 boeken. Het voelde tegelijk bekent maar ook heel anders aan. Dit maakte voor mij dat het meer was dan zomaar nog een extra boek in de reeks. Leuk waren zeker de subtiele verwijzingen doorheen het boek, naar de trilogie.

Het is een boek waar goed is over nagedacht. Het behoort tot de reeks van De Hongerspelen, maar staat er op een bepaalde manier ook een heel stuk buiten. Ik voel ook aan dat dit zo bedoeld is. Het enige jammere is misschien het einde. Dit is nogal snel en abrupt. Maar wie weet opent dit ook wel perspectieven voor nog een boek ik deze reeks.

De ballade van slangen en zangvogels is een aanrader. Het kan zowel als eerste boek gelezen worden, voor zij die de 3 andere boeken nog niet gelezen hebben, maar persoonlijk denk ik dat er een extra dimensie in zit door het na de trilogie te lezen. Geniet ervan! Ik geef dit boek 4 spannende sterren.

Peggy

De Hongerspelen - De ballade van slangen en zangvogels

De ballade van slangen en zangvogels