De Batavier

Dinsdag, 7 mei, 2019

Geschreven door: Ted Polet
Artikel door: Jeannie Bertens

Een prachtig en aangrijpend verhaal

[Recensie] Mark Schouten heeft zijn hart verloren aan de zee. Hij is goed opgeleid en vaart al sinds zijn jeugd. Bij een verwoestende brand zijn zowel zijn ouders als zijn zusje overleden. Mark heeft de rest van zijn jeugd bij zijn oom, een oude zeeman, gewoond. Mark heeft al langere tijd gezondheidsproblemen, hij is moe en heeft vage buikklachten. Na een acute ziekenhuisopname blijkt dat hij een chronische darmziekte heeft. Deze ziekte maakt het voor hem onmogelijk om zijn werk op zee te hervatten. Mark wordt afgekeurd. Precies op dat moment krijgt hij bericht dat zijn, inmiddels overleden oom, hem een flinke erfenis achtergelaten heeft. Dat maakt het mogelijk om een mooi zeilschip, de Batavier, te kopen om op te knappen.

Hij trekt er een jaar voor uit om het schip zeewaardig te maken, in dat jaar maakt hij van de Batavier zijn drijvende woning. Hij zegt de huur op van zijn flat en gaat op reis. In eerste instantie vaart hij langzaam langs de kust naar het zuiden. Hij maakt van alles mee, van een storm, tot het vinden van een dode zeeman tot aan het spelen van dolfijnen. Zijn gezondheid laat hem af en toe in de steek maar na het verkrijgen van nieuwe medicijnen, voelt hij zich sterk genoeg om te gaan zeilen op de Middellandse Zee. Hij viert er in eerste instantie lekker vakantie. Daarna gaat hij zeilen in het gebied tussen de Turkse en Griekse eilanden. Daar redt hij een aantal Syrische bootvluchtelingen van een zinkend vlot. Deze gebeurtenis verandert zijn leven totaal. Hij brengt hen naar een Grieks eilandje waar de vluchtelingen opgevangen worden. Een van de vluchtelingen. Leila, maakt een grote indruk op hem, zij is arts en verzorgt haar lotgenoten. Wanneer er een incident ontstaat tussen de Grieken en de Turken, verzorgt Leila de slachtoffers aan beide zijden. Mark en Leila voelen zich onweerstaanbaar tot elkaar aangetrokken maar na een week wordt de romance verstoord: Leila moet verder naar het vaste land om de asielprocedure op te starten. Mark vertrekt terug naar Nederland, hij gaat weer studeren en wordt loods, een beroep wat wel met zijn ziekte is te combineren. In zijn vakanties gaat hij terug naar Griekenland om te proberen Leila terug te vinden, hij kan haar niet vergeten.

In aanleg is De Batavier een prachtig en aangrijpend verhaal. Het is een aanklacht tegen de opvang van vluchtelingen in Griekenland waar de vluchtelingen in concentratiekampen verdwijnen. Het klaagt ook Turkije aan over het wantrouwen en het gebrek aan samenwerking met de Griekse autoriteiten. En ten slotte ook aan de rest van Europa, dat ze het zo maar laten gebeuren. Maar natuurlijk is het ook een prachtige liefdesgeschiedenis, het verhaal van Mark en Leila.

De schrijfstijl bekoort me niet zo, het verhaal hinkt rondom Mark, de ene keer vanuit zijn perspectief geschreven, de andere keer vanuit de Griekse redders en soms ook vanuit het perspectief van Leila. De overgangen zijn abrupt en maken het verhaal niet aantrekkelijker. Ook de vele zeiltermen slaan het verhaal af en toe dood, natuurlijk worden de zeiltermen achter in het boek keurig uitgelegd maar in een roman ga je dat niet steeds tussendoor opzoeken. Het boek krijgt van mij drie sterren maar er had absoluut meer ingezeten!

De Batavier