De beste leugen

Zaterdag, 22 augustus, 2020

Geschreven door: Tanen Jones
Artikel door: Denise de Groot

Beetje teveel geheimen in prima debuut

[Recensie] Toen ik de achterkant van De beste leugen las, was ik meteen enthousiast. Sinds ik als kind de film The parent trap heb gezien, ben ik dol op boeken die gaan over tweelingen/dubbelgangs/personages die elkaars plek in nemen. Ik was dus blij toen ik dit boek kon toevoegen aan mijn lijstje.

Leslie moet na de dood van haar vader op zoek naar haar zus Robin, waar ze al tien jaar geen contact meer mee heeft. Ze ziet er tegenop, maar ze wil graag de erfenis hebben die haar vader heeft achter gelaten en dat moet met Robin erbij. Vanaf het begin van het boek lees je vanuit drie verschillende perspectieven. Namelijk die vanuit Robin (die zich in het verleden afspeelt), Leslie en Mary.

Veel geheimen om te ontdekken

Omdat je vanuit drie perspectieven leest, leer je de personages goed kennen. Hierdoor merk je al snel dat de personages niet helemaal eerlijk zijn tegen elkaar. Het boek laat je lang in spanning, want je blijft op de achtergrond voelen dat er iets niet klopt en dat er meer geheimen zijn om te ontdekken. Hierdoor blijf je doorlezen.

Als Leslie bij het adres van Robin aankomt vindt ze haar lijk. Leslie baalt ontzettend, want daardoor duurt het langer voordat ze het geld heeft. Waarom Leslie het geld meteen nodig heeft, wordt niet helemaal duidelijk maar je voelt wel dat er meer aan de hand is dan haar werkloze leven. Het probleem lijkt opgelost te zijn als ze Mary ontmoet, het huisgenootje van Robin. Mary lijkt namelijk zo erg op Robin, dat ze net kan doen alsof ze haar is.

Tanen Jones weet de geheimen voldoende af te wisselen met feiten. Hierdoor blijf je benieuwd en ga je je niet vervelen als lezer. De beste leugen is het debuut van Tanen Jones. Hiervoor was ze editor van wetboeken. Dit diende een beetje als inspiratie voor dit nieuwe boek. Pas op het einde wordt duidelijk wie welk geheim heeft. Ik vind het jammer dat de personages ook geheimen hebben voor de lezer. Hierdoor komt het verhaal iets onrealistischer over.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles