De brandende brug

Zaterdag, 2 juli, 2022

Geschreven door: John Flanagan
Artikel door: Demi Stein

Voorbereiding op een oorlog

[Recensie] Het koninkrijk van Araluen bereidt zich voor op een oorlog tegen Morgarath. Will, Arnaut en grijze jager Gilan gaan samen op een missie naar Celtica. De dorpen in Celtica lijken uitgestorven te zijn. Ze komen een uitgehongerd meisje tegen: zij kan vertellen waarom de dorpen uitgestorven zijn. Maar ze lijkt iets te verbergen. Ondertussen komen de jongens erachter dat Morgarath een verassingsaanval aan het plannen is. Zullen zij op tijd zijn om het koninkrijk te waarschuwen voor deze aanval?

Avontuurlijk tweede deel
De brandende brug is het tweede deel in de Grijze Jager serie van John Flanagan. In dit verhaal volgen we Will, leerling grijze jager. Het boek begint spannend want algauw wordt duidelijk dat men zich gaat voorbereiden op een oorlog tegen Morgarath. De jongens worden daarom op missie gestuurd.

In deel één leerden we Will kennen en toen stal hij je hart. Will is een personage met een ontzettend lief karakter maar tegelijkertijd staat hij ook zijn mannetje in spannende situaties. Dat laat hij in deel twee wederom zien. Zo gaat met Arnaut op pad, een leerling ridder. Will wil eigenlijk ridder worden. Door een gebeurtenis in deel één staat Arnaut in het krijt bij Will, maar tijdens deze missie blijken ze goed met elkaar over weg te kunnen en krijgt hun vriendschap meer vorm. De jongens leren elkaar beter kennen en vormen een leuk duo. Deze ontwikkeling is erg leuk beschreven en ook welkom.

In het begin van deze missie hebben de jongens het rustig. Ze leren elkaar en elkaars technieken kennen, waardoor ze vervolgens ook weer van elkaar leren. Wanneer ze in de dorpen aankomen wordt het een stukje mysterieuzer, aangezien het uitgestorven blijkt te zijn. Daar leren ze Evanlyn kennen, die het geheel nog weer wat mysterieuzer maakt. Ze vertelt over wat er gebeurd is, maar lijkt continue iets achter te houden. Zelf had ik als volwassene een vermoeden waarover ze mysterieus doet, dit vermoeden klopte en dat is enigszins jammer. Echter blijft het natuurlijk een jeugdboek, waardoor voorspelbaarheid op de loer ligt als je als volwassenen het boek leest. De wending en de gehele situatie over dit meisje zijn zeker goed bedacht!

De schrijfstijl van John Flanagan is wederom heerlijk. Het is toegankelijk, leest gemakkelijk weg en bevat genoeg mysterie en spanning om door te willen lezen. Regelmatig bouwt Flanagan de nodig humor in het verhaal, waardoor spanning en humor afgewisseld worden, wat zeer leuk gedaan is. In dit deel leren we ook weer een aantal magische termen kennen, het kan zijn dat kinderen deze wat lastiger te lezen vinden. Door de gedetailleerde beschrijving van Flanagan wordt echter algauw duidelijk wat hij bedoelt.

John Flanagan is een Australische schrijver en heeft vele titels op zijn naam staan. Hij is bekend geworden vanwege de grijze jager serie, waarvan recent deel zestien recent verscheen. Het eerste deel bevat inmiddels maar liefst 50 drukken.

Deel twee eindigt met een cliffhanger, waardoor je eigenlijk gauw door wilt naar deel drie. Ik vind dit leuk gedaan, want dit zal kinderen ook zeker prikkelen om verder te gaan met deze avontuurlijke serie.

De brandende brug is onderdeel van de grijze jager serie. Het geeft weer iets meer informatie over de wereld waar de Grijze Jager Will in leeft en neemt je weer mee op een spannend avontuur. Zeker een aanrader voor de kleine avonturiers onder ons, maar ook voor de jonge beginnende fantasy lezer, aangezien de schrijfstijl van Flanagan goed te volgen is.

Eerder verschenen op Meerboekenblog

De Grijze Jager 17 - De wolven van Arazan

Broederband 9 - De jacht op de Wolfswind