De Brexitmoorden

Dinsdag, 24 september, 2019

Geschreven door: Hugo Luijten
Artikel door: Peter van Bavel

Het geheel is mooi van complexiteit en rauw en ongepolijst van inhoud

[Recensie] Tweede thriller van Hugo Luijten met Stef Cools en Ilse Lemmens in de hoofdrol, waarin de moord op de assistent van een Europarlementariër in het gebouw van het Europese Parlement een eenvoudige opdracht lijkt. De dader staat er immers naast. Of is er meer aan de hand?

Het thrillerdebuut Verast ontving van mij in oktober van 2018 de volle vijf sterren. De auteur die ook historicus is, schrijft thrillers alsof hij nooit anders heeft gedaan. Voor deze jongste thriller ruilen we Antwerpen in voor Brussel. Al vanaf de allereerste pagina weet Hugo Luijten je als een stofzuiger het verhaal in te zuigen. Hij hanteert diverse vertelstijlen en deze smelten samen tot een consistent geheel van wederom zeer hoog niveau. Je hoeft geen politieke interesses te hebben om aansluiting te vinden bij de politieke spelletjes, schandalen, achterkamertjespolitiek, handjeklap en wanstaltigheden die voorbij komen. De Belgische Regering heeft zich de laatste jaren niet van zijn meest stabiele kant laten zien en de auteur spint hier garen bij. Ook al zijn de gebeurtenissen volledig fictief, de geloofwaardigheid is mede hierdoor, constant hoog. Corruptie binnen het Parlement en binnen het politieapparaat zijn slechts twee van de vele aspecten van dit aantrekkelijke boek.

De tempowisselingen zijn voor mij ook van zeer hoog niveau. Enerzijds wordt de tijd genomen om gerechten tot in detail te beschrijven en te laten nuttigen en anderzijds kun je de snelheid van de actie soms met de eigen ogen niet volgen en ontstaat door deze snelheid een stroboscopisch effect. Het geheel wordt overgoten met een humoristische Luijten-saus die naast sarcastisch veelal maatschappijkritisch van aard is. Ik volg de auteur op social media en veel van zijn uitspraken en stellingen komen terug in zijn boeken. Voor mij het ultieme bewijs dat deze thrillers ook zeer dicht bij de auteur blijven in plaats van een kunstje zijn. Zijn verhalen moeten verteld worden. Naast het feit dat de hernieuwde kennismaking met een aantal personages vertrouwd voelt, moet ik opmerken dat de verhaallijnen van deze personages zich niet verder ontwikkelen. En daarmee is er over zowel Ilse als over Stef weinig nieuws te lezen en lijkt het qua privéleven meer op een herhaling van zetten dan om een extra parallel lopende interessante verhaallijn. Mijn enige verbetertip voor deel drie.

Het boek ziet er wederom schitterend verzorgd uit en leest als een tierelier. Halverwege het boek ontstond bij mij een soort overdrive waardoor ik het alleen maar wilde uitlezen. En hoewel dat clichématig is, is het zoals het is. Stef Cools is een van mijn favoriete personages. De paria die hij zowel werkmatig als in privésfeer is, weet hij op eigenzinnige wijze om te zetten in onderzoeksresultaat. Er zijn geen heilige huisjes en zijn provocatieve gedrag kan op mijn sympathie rekenen. De antiheld is wellicht een klein stukje van de auteur zelf. Kritisch en altijd goed voor een prachtig eindresultaat.

De Brexitmoorden zijn naast uiterst actueel ook uitermate goed doordacht. Ik zie een groot op schaal gemaakt strijdperk voor mij, waarop de auteur alle personages, gebeurtenissen en verhaallijnen heeft geplaatst om deze stap voor stap zo te verplaatsen dat een strategisch schouwspel ontstaat dat zijn weerga niet kent. Het geheel is mooi van complexiteit en rauw en ongepolijst van inhoud. In mijn vorige recensie heb ik de auteur vergeleken met andere auteurs. Dat laat ik bij deze los. Deze tweede thriller was herkenbaar als een Hugo Luijten thriller. En dat is wellicht het mooiste compliment. Of je voor harde of zachte Brexitmoorden bent, het maakt geen verschil. Je gaat ervan genieten. Ik deed dat volop en dit boek krijgt van mij dan ook vier hele dikke grenzeloze sterren.