De brief

Dinsdag, 12 januari, 2021

Geschreven door: Kathryn Hughes
Artikel door: Silke Wimme

[Recensie] The letter werd aanvankelijk door de uitgevers afgewezen, pas nadat Kathryn Hughes haar debuut gratis aanbood op Kindle werd het een wereldwijd succes. Eerder verschenen reeds andere boeken van deze auteur in het Nederlands, maar nu is eindelijk ook haar debuut vertaald. Van Het geheim en De sleutel heb ik onverwacht enorm genoten. Daarom dat ik ook nieuwsgierig was naar De brief, het boek dat haar wereldwijd succes bezorgde.

Het boek gaat over twee sterke vrouwen die elk in een andere periode leven. 1973, Tina Craig werkt tijdens de weekdagen als typiste en in het weekend als vrijwilligster in de plaatselijke tweedehandswinkel. Ze probeert zoveel mogelijk te werken om zo min mogelijk thuis te hoeven zijn en zo haar gewelddadige man Rick te ontlopen. Maar alles verandert wanneer ze in de tweedehandswinkel, in de zak van een binnengebrachte jas, een ongeopende, gefrankeerde brief vindt. De brief fascineert haar en ze besluit te achterhalen waarom deze nooit gepost werd. Hierop beslist Tina op zoek te gaan naar de geadresseerde en hem alsnog af te leveren.

Manchester, 1939. Chrissie groeit op onder het streng oog van haar vader, de plaatselijke huisarts en haar lieve moeder, de lokale vroedvrouw. Wanneer Chrissie een relatie begint met Billie Stirling is haar vader er niet over te spreken. Hij doet er dan ook alles aan om er een stokje voor te steken.

Net als in Het geheim en De sleutel wordt ook in De brief gebruik gemaakt van twee verschillende tijdslijnen die uiteindelijk samenkomen. Aanvankelijk zijn het twee afzonderlijke verhalen, maar op een bijzondere en ingenieuze manier weet de auteur deze samen te brengen. Persoonlijk vind ik het jammer dat in het Nederlands niet dezelfde publicatie volgorde werd aangehouden als de originele versie. De brief is namelijk het eerst verschenen boek in deze serie van Kathryn Hughes en niet haar derde.

Wanneer je als lezer eerst de andere twee boeken hebt gelezen zal je hierdoor ook wat teleurgesteld zijn in de auteur, want in plaats van te groeien in haar schrijverstalent lijkt het alsof zij achteruit gegaan is. Indien je ze in de andere, chronologische volgorde zou lezen zou je effectief wel kunnen merken dat Kathryn Hughes haar stijl verfijnt heeft. Nu lijkt het dat haar boeken eenvoudiger zijn geworden doorheen de tijd wat ook demotiverend is om nog haar volgende boeken te lezen. Daarom
raad ik dan ook sterk aan om eerst De brief te lezen en daarna Het geheim en De sleutel. Om deze recensie te schrijven heb ik even een klik gemaakt zodat ik dit boek als haar debuut zal zien, hoewel ik reeds de twee andere van haar heb gelezen.

De auteur weet een meeslepend verhaal neer te zetten met sterke personages. Het is knap hoe ze de relatie tussen Rick en Tina weergeeft. Als we eerlijk zijn denken we allemaal wel eens ‘Als ik in zo een situatie zou zitten, zou het geen waar zijn, ik verlaat mijn partner onmiddellijk’ maar via Tina slaagt de auteur er in om dergelijke vooroordelen de mond te snoeren. Door in de huid te kruipen van Tina en haar denken te volgen gaan we begrijpen waarom vrouwen terugkeren naar hun gewelddadige man. Af en toe moest ik toch even slikken, mede dankzij de beeldende schrijfwijze van de auteur beleef je het allemaal vanop de eerste rij.

De brief is een mooi debuut, maar voor mij de mindere van deze serie, de andere twee verhalen zijn sterker. Je merkt dat de auteur hier nog aan het zoeken was naar haar eigen stijl. Drie sterren.

De brief

De sleutel