De bronzen stad

Zaterdag, 19 februari, 2022

Geschreven door: Shannon Ali Chakraborty
Artikel door: Demi Stein

Dompel jezelf onder in een wereld van magie

[Recensie] De bronzen stad wordt verteld vanuit Nahri en Ali, terwijl het zich afspeelt in de 18de eeuw. Nahri leeft in Caïro en heeft nooit geloofd in magie, tot ze een Djinn ontmoet. Ali leeft in de bronzen stad en is zoon van de koning. Hij moet toekijken hoe zijn vader keuzes maakt, waar hij niet achterstaat.

Nahri wordt door de Djinn meegenomen naar de bronzen stad en leert daar een magische wereld kennen. Ze blijkt zelfs onderdeel uit te maken van deze magische wereld. Ze heeft nooit geweten waar ze vandaan komt, ze hoopt nu haar antwoorden te vinden. Hoe magisch de bronzen stad ook lijkt te zijn, er schuilt ook veel gevaar en de zoektocht naar haar ware identiteit is een pittig avontuur.

Trage opbouw
De bronzen stad heeft zoals veel fantasy verhalen een wat trage opbouw. Je leert eerst Nahri kennen en langzaam leer je, tegelijk met haar, de bronzen stad en alle namen/ termen kennen. Je leest ondertussen ook stukken over Ali, die in eerste instantie wat verwarrend kunnen zijn.

Mooie schrijfstijl
De schrijfstijl van S.A. Chakraborty is prachtig. De zinnen lopen soepel over in elkaar en het boek ademt een magische sfeer uit. Ondanks dat er nieuwe (lastige) namen en termen aan bod komen en het een vrij dik boek is, leest het vlot weg. Chakraborty verteld gedetailleerd hoe deze wereld eruit ziet en wat de gebruiken zijn, waardoor je gemakkelijk een beeld kan vormen van alle gebeurtenissen en je goed kan meeleven met de personages.

S.A. Chakraborty is een Amerikaanse historisch fantasy schrijver. De bronzen stad is haar debuut en het eerste deel in de Daevabad trilogie. Met haar debuut won ze de Booknest.eu award for best Debut Novel.

Interessante wereld
De wereld die Chakraborty gecreëerd heeft is enorm interessant. Het magische aspect ervan is origineel bedacht en in combinatie met de spanning die in het verhaal verweven is zorgt dit ervoor dat je het boek liever niet weglegt. Je wilt graag weten wat er allemaal gebeurd in deze wereld, wat de gebruiken zijn en hoe het voor Nahri en Ali gaat aflopen.

De personages
Nahri is een personage die ik gelijk interessant vond. Ze wekt in het eerste hoofdstuk al je interesse doordat ze het niet gemakkelijk heeft Daarnaast schemert er al door dat Nahri niet een normaal mens is, waardoor je graag meer over haar wilt weten.

Met Ali had ik wat meer moeite. Met name in het begin is het onduidelijk waar het over ging, wie Ali was en wat zijn toegevoegde waarde in dit verhaal is. Hoe beter je hem leert kennen, hoe meer hij echter je hart veroverd. Hij heeft moeite met de keuzes van zijn vader en dat maakt Ali tot een hele sympathieke jongen. Hoe hij zich gedraagt tegenover anderen zorgt er automatisch voor dat je hem aardig gaat vinden en uiteindelijk raak je erg benieuwd hoe het voor hem zal gaan aflopen. Beide personages krijgen veel diepgang en hebben een sterke en interessante persoonlijkheid.

De bronzen stad is een goed eerste deel van een trilogie. Het is interessant, spannend en vooral erg magisch. Het einde zorgt ervoor dat je direct uitkijkt naar deel twee. Het is een aanrader voor elke fantasy liefhebber!

Eerder verschenen op Meerboekenblog2