De Bucketlist

Woensdag, 26 oktober, 2022

Geschreven door: Annette van Luyk
Artikel door: Hanneke van de Water

[Recensie] In De Bucketlist is de hoofdrol weggelegd voor Diana. Diana heeft twee jaar een relatie gehad met Jaap, wanneer hij – na een kort ziekbed – komt te overlijden. Kort na zijn dood krijgt ze een ongebruikelijk testament in handen, waarin Jaap haar vraagt verschillende plekken in de wereld te bezoeken die speciaal voor hem zijn, maar waar hij niet meer met haar naar toe kan gaan. Na enige aarzeling voldoet Diana aan zijn verzoek, vooral omdat de geheimzinnige erfenis die ze aan het einde van haar reis zal ontvangen, haar nieuwsgierig maakt. Het wordt een reis vol verrassingen langs Jaaps bewogen leven.

“Passie, verbinding, saamhorigheid. Allemaal dingen die ik bij Jaap wél gevonden had. Maar nu ontbreekt er weer wat aan mijn gevoel voor Jaap. Vertrouwen, veiligheid. Er is niet één Jaap.”

Dat zij kon schrijven heeft Annette van Luyk reeds dubbel en dwars bewezen met haar ‘Een perfecte illusie’ en ‘Roadtrip Italia’, maar met deze derde – ‘De Bucketlist’- heeft Van Luyk zichzelf opnieuw overtroffen. Zij geeft, wat mij betreft, de term ‘feelgood’ een extra lading. Dit fraaie verhaal gaat namelijk een stuk dieper dan de doorsnee feelgood roman en kent bovendien een vleugje spanning.

“Verbijsterd kijk ik haar na als ze snel weer naar binnenloopt. Wat is er met hem gebeurd? Is hij soms vermoord? En heeft zijn dood iets met die brieven te maken?”

Van Luyk weet haar personages bovendien (weer) uitstekend te karakteriseren, de constructie van het verhaal zit intelligent in elkaar waardoor het zeer geloofwaardig is en de omgeving, van alle plaatsen die Diana bezoekt, is beeldend weergegeven. Dat alles presenteert zij in een toegankelijk schrijfstijl die het verhaal uitstekend tot zijn recht laat komen.

Voor liefhebbers van het feelgoodgenre én zij die wat meer diepgang verlangen, is De Bucketlist en absolute aanrader!

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi