De buren van de Brugstraat

Zaterdag, 8 oktober, 2022

Geschreven door: Olga van der Meer
Artikel door: Lisanne Ortsen

De wegen van drie vrouwen kruisen elkaar

[Recensie] Olga van der Meer is één van Nederlands bekendste en succesvolste romanschrijver die al meer dan vijftig streek- en familieromans op haar naam heeft staan. Haar debuut Liesbets beslissing verscheen begin jaren negentig en sindsdien heeft ze niet stilgezeten. In 2015 werd ze genomineerd voor de Valentijnprijs en behaalde ze de shortlist met de beste vijf boeken.

Het verhaal gaat over drie jonge vrouwen die in de Brugstraat wonen maar door hun eigen drukke levens en hun sores nooit toenadering bij elkaar zochten. Liesbeth is dolverliefd en kan niet wachten om eindelijk met Barry in het huwelijksbootje te stappen. Alleen besluit haar familie roet in het eten te gooien. Marlayne is blij dat ze van haar dominante vriend af is maar leeft nu tegelijkertijd een eenzaam bestaan. Niet zeker wetende of ze een nieuwe relatie zoekt, lijkt er een vonk over te slaan tussen haar en de veertien jaar jongere Tymo. En Cindy bezoekt meerdere keren per week haar meervoudig gehandicapte dochtertje Mariska van tien jaar, die met mijn pijn in haar hart niet meer thuis kon wonen. Haar man Boris schijnt geen begrip voor deze situatie te hebben waardoor hun huwelijk in zwaar weer verkeert.

Tijdens een buurtfeest leren ze elkaar beter kennen en blijkt dat ze veel gemeen hebben. Sterker nog, ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kunnen ze de troost en de steun bij elkaar vinden wat thuis zo moeilijk lijkt te zijn?

De buren van de Brugstraat is een fijn geschreven roman. Het verhaal heeft drie hoofdpersonen waardoor het ook drie perspectieven bevat. Dit maakt het verhaal duidelijk en prettig om te lezen.

Nog voordat de vriendinnen met elkaar kennismaken, kun je als oplettende lezer al achterhalen waardoor ze met elkaar verbonden zijn. Dit maakt het extra leuk als bij de betreffende hoofdpersonen ook het kwartje valt. Ik citeer Liesbeth: “Het kan bijna geen toeval zijn dat we hier alle drie zijn, ondanks dat we stuk voor stuk niet wilden komen. We moesten elkaar gewoon ontmoeten”

Een goede buur is beter…
Waar ze allemaal hun eigen worstelingen hebben met familie en de liefde, is het mooi te lezen hoe ze steeds meer naar elkaar toegroeien. Hoe ze samen tegenslagen overwinnen want niet alles is rozengeur en maneschijn. Hierbij komen er ook meerdere thema’s aan bod, Maar de vriendschap tussen de drie vrouwen zorgt voor warmte en saamhorigheid, een paar ingrediënten voor een fijne feelgood.