De burgemeester

Vrijdag, 4 december, 2020

Geschreven door: Yves Peirsman
Artikel door: Severine Lefebre

De plot dat doorspekt is met diverse maatschappelijke thema’s

[Recensie] De burgemeester van Antwerpen is verdwenen. Dit net op het moment dat zijn partij de kandidaten voor de verkiezingslijsten zou voorstellen aan de pers. Er wordt een grootscheepse zoekactie gehouden, maar de burgemeester blijft vermist. De politie zoekt de dader in de kringen van zijn politieke tegenstanders. Intussen wordt het in de stad onrustig. Allochtone mensen worden geviseerd en aangevallen. De werkloze journalist Bas Michiels heeft geen goed oog op het politiewerk en besluit om zelf op onderzoek te gaan. Daarbij krijgt hij onverwachts hulp van zijn ex-vriendin Emma. Haar vader is nu de plaatsvervangend burgemeester. Terwijl Bas stiekem Emma’s vader verdenkt, zoekt Emma het bij de linkse organisaties. De vraag blijft wie er achter de verdwijning zit.

Met De burgemeester heeft Yves Peirsman een heel sterke misdaadroman neergezet. Het is tevens zijn debuut als auteur. Met dit boek werd hij de winnaar van de Fintro Prijs Spannend Boek 2020. Dit is een onderscheiding die wordt uitgereikt aan het beste Nederlandstalig manuscript van een Vlaamse auteur wiens werk nooit eerder werd uitgegeven. Dit in het genre spannend boek.

Wanneer je het boek in je bus krijgt, valt het dadelijk op dat dit boek een prijs heeft gewonnen. Dit schept automatisch hogere verwachtingen dan bij ieder ander debuutboek. Je wint geen prijs voor niets, hè. Uiteraard blijft een mening subjectief, ook topboeken krijgen weleens kritische recensies. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Enerzijds zorgt de vermelding ervoor dat er meer mensen het boek zullen oppakken en lezen. Anderzijds is dit nog geen garantie voor succes. Bij De burgemeester ziet het er wat mij betreft wel erg goed uit, en is dit debuut zeker een aanrader!

Het verhaal begint met de verdwijning van de Antwerpse burgemeester. Deze vermissing wordt op een interessante manier gebracht, het ontbreken van de nummer één op de verkiezingslijst zorgt voor een grote shock bij de pers en het publiek. Kort daarna is er duidelijk waarom hij niet aanwezig was. Dan is de verdwijning officieel. Dat lijkt het perfecte moment om een spannende zoekactie te starten, maar daarvoor moeten we nog wat geduld hebben. De focus verlegt zich nu naar Bas, een werkloze journalist, en tevens het hoofdpersonage van het boek.

Heaven

De spanning die aanwezig is in het verhaal is meer onderhuidse spanning dan echt pure actie. Het is namelijk een boek dat lange tijd rustig verder kabbelt, daarbij wel ondersteunt door vele kleine cliffhangers en nieuwe wendingen in de verhaallijn. Waardoor je als lezer toch de hele tijd geboeid blijft lezen. Je wilt namelijk weten waar de burgemeester is en wie er achter de verdwijning zit. En ook de intriges tussen Bas en Emma enerzijds, en het liefdesleven van Bas anderzijds is iets dat de hele tijd blijft prikkelen.

De burgemeester onderscheidt zichzelf vooral door zijn plot dat doorspekt is met diverse maatschappelijke thema’s. Je merkt duidelijk dat de verdwijning van de burgemeester voor spanning zorgt binnen de lokale politiek, alsook bij de ongeruste burgers. Dit is de perfecte opening om enkele actuele thema’s aan te kaarten, waaronder de klimaatproblematiek, het zoeken naar je eigen geaardheid en outing hiervan, en de aanpak en gevolgen van het migratiebeleid. Dit alles wordt verwerkt in het denken en handelen van de personages, op een geloofwaardige manier en zonder dat er wordt geoordeeld.

De personages, en dan vooral Bas en Emma, zijn heel goed uitgewerkt. Ze zijn ooit een koppel geweest, maar uit elkaar gegaan. O.a. door Bas’ geaardheid. Daarnaast zijn het twee tegenpolen, die ondanks hun vaak tegenovergestelde ideeën en karakters het toch goed met elkaar kunnen vinden. Emma weet duidelijk wat ze wil. Ze is direct en vol zelfvertrouwen. Bas denkt meer na en is minder zeker van zichzelf. Het is alsof je hen echt kent, twee op het eerste gezicht doorsnee dertigers. Nog een leuk puntje aan het personage van Bas is dat hij duidelijk moeite heeft met het schrijven van zijn boek. Misschien dat de auteur zichzelf hier ook wat in kan vinden?

Yves Peirsman heeft een heel aangename, beeldende en detaillistische schrijfstijl. Zonder dat alles té wordt. Het verhaal leest erg vlot, en alles is zo zorgvuldig uitgewerkt waardoor je als het ware de personages en omgeving zo voor je ziet.

Een leuk extraatje is dat de hoofdstukken niet genummerd zijn zoals gebruikelijk, maar elk een eigen zin hebben die verder in dat hoofdstuk voorkomt. Dat maakt het persoonlijker en origineler.

Ik heb erg van De burgemeester genoten. Ik vond de plot uitstekend in elkaar zitten, en er was een strakke opbouw met een spannend en ook wel verrassend einde. Ik kon mij ook heel goed in Bas verplaatsen, en leefde erg mee met hem. Stiekem had ik wel nog iets meer plotwendingen verwacht. Het enige wat ik niet zo goed begrijp is de bedoeling van de vaak terugkerende Engelse vragen. Daar zie ik het nut niet zo goed van in. Hoewel de vragen op zich vaak interessant waren en mij deden nadenken. Maar ik zie het niet echt passen in het geheel.

Niettemin vind ik dat Yves Peirsman een bijzonder knappe misdaadroman uit zijn pen heeft getoverd. En daarmee verdient de Fintro prijs won. Bij mij grijpt hij net naast een topscore, maar met 4,5 sterren zit hij toch heel dichtbij!

Oude wonden

De burgemeester