De Burgerwacht

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Paula van Mourik

Geen whodunnit maar een goed in elkaar gestoken whydunit

[Recensie] Na een afwezigheid van 20 jaar keert Kayleigh terug naar haar geboortedorp Berkendijk, het dorp dat ze is ontvlucht toen haar zus op zestienjarige leeftijd werd vermoord. Haar ouders zijn blij dat ze weer terug is op het nest. Hetzelfde geldt voor sommige mannelijke dorpsbewoners.

In het dorp heerst onrust vanwege een aantal gewelddadige overvallen. Wanneer Kayleigh tijdens een rit te paard op een lijkt stuit en kort daarna een dorpsgenoot wordt vermist, verandert het eens zo rustige Berkendijk in een waar horrordorp. Kayleigh, die jarenlang als militair heeft gewerkt, besluit om deel te nemen aan de burgerwacht om zo haar dorpsbewoners te beschermen. Al snel blijkt dat een militaire opleiding het kwaad niet kan tegenhouden.

Familie, verlies en waanzin
In De Burgerwacht komen verschillende thema’s aan bod waarvan familie, verlies en waanzin de belangrijkste zijn. Ondanks dat Kayleigh haar ouders heel lang niet heeft gezien, is bij terugkomst hun band bijzonder sterk. Dat komt mede door het verlies van hun dochter en zus. Ook met Sam, de stalknecht die bij haar ouders inwoont, kan Kayleigh het goed vinden. Ze hebben een geschiedenis samen doordat Sam op jonge leeftijd door Kayleighs ouders is opgenomen in hun gezin.

Door de korte hoofdstukken leest het verhaal vlot. Al na enkele pagina’s begint het spannend te worden en dat blijft het tot vrijwel de laatste bladzijde. De Burgerwacht wordt voornamelijk vanuit Kayleighs perspectief verteld. Er zijn echter een paar hoofdstukken waarin de dader aan het woord komt. Een geoefend lezer komt er al snel achter wie verantwoordelijk is voor al die ellende. Doet dit afbreuk aan het verhaal? Nee, alhoewel het wel even switchen is. In plaats van je tijdens het lezen afvragen ‘who dunnit?’ vraag je je af waarom de dader het heeft gedaan. Ook leef je meer mee met de andere mensen in het boek, zeker wanneer ze ongemerkt in gevaar zijn. Als lezer wil je dan alleen maar hardop roepen “Nee, niet doen, pas op!”

De Burgerwacht is een thriller die goed in elkaar steekt, met onverwachte gebeurtenissen die ontroeren.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Crash